Amanda Shires vil give Nashville en ny lyd

Den amerikanske singer-songwriter Amanda Shires tager på sit sjette album en musikalsk drejning væk fra Nashville og den country, hun kommer fra. Hun lader elektriske guitarer overhale sin violin, og det er særligt herligt at lytte med, når hun drøner derudad med en festkjole i handskerummet uden at se sig tilbage
Amanda Shires forsøg på at ændre lyden af Nashville klæder hende ganske godt.

PR-foto: Silver Knife Records

17. august 2018

Chancen for, at en yngre amerikansk countrymusikker slår igennem herhjemme, er vel på størrelse med at finde en pickupnål i en høstak. Så for de fleste vil navnet Amanda Shires ikke virke bekendt. Den texanske singer-songwriter og violinist har ellers tidligere udgivet fem soloplader og spiller derudover i bandet Jason Isbell & The 400 Unit, der har hendes husbond og faren til hendes datter i front.

Amanda Shires har ved flere offentlige lejligheder vist sig med teksten »Mama Wants To Change That Nashville Sound« (mor vil forandre den Nashville-lyd) skrevet hen over brystet. Et citat fra en af Isbells sange og et statement, Shires har brugt i promoveringen af To the Sunset. Hun vil ruske op i den (hvide) mandsdominerede amerikanske country, og hendes sjette soloalbum er første stop på vejen.

Så med festkjolen gemt i handskerummet jokker hun på distortionpedalen, så den elektriske guitar vrænger på sangen »Eve’s Daughter«. Nummeret er en rastløs fortælling om en rastløs kvinde, der falder for den forkerte fyr, får et barn med ham, forlader ham og med natarbejde og lidt hjælp fra staten gør sit bedste for at klare sig. Men selv om hun gang på gang skifter gear i jagten på en lettere tilværelse, kommer hun ingen vegne – som så mange af Evas døtre før hende er social mobilitet et fatamorgana.

PR-foto: Silver Knife Records

En forældreløs grundtilstand

Sit forrige album, My Piece of Land, skrev Shires, mens hun var gravid. Det var nedtonet, sårbart, fuld af slideguitar og ikke mindst violin. En violin hun har spillet, siden hun var ti år gammel, men som på det nye album knapt kan høres. Hvor My Piece of Land var skrevet på forventningens angst for at blive mor, virker de ti sange på To The Sunset mere til at udspringe af en iver for at komme til orde og en glæde over det virvar, som elektrisk guitar, keyboards og trommer sammen kan skabe.

Shires har dog ikke helt sluppet familietematikken. På den melankolske »Charms« gør hun op med sig selv, hvilke af sin mors fejltagelser, hun på ingen måde vil gentage. I det eksistentielt undrende omkvæd lyder det: »Maybe being human is an orphan condition and what’s missin’ isn’t what should be found. / Maybe moving forward is my only ambition and I never let myself turn around

Hendes fine fornemmelse for at komponere iørefaldende melodier med tilhørende skarpe tekster har hun heldigvis heller ikke lagt helt fra sig, og på de mere poppede af To the Sunset’s numre lyder det, som havde country-stjernen Shania Twain med overlæg påkørt indie-singersongwriteren Cat Power i en brugt Ford Bronco.

Frem med champagnen

»Break out the Champagne« er albummets absolut festligste nummer. Det er sangen om at møde død og undergang med en udødelig optimisme. Da piloten meddeler, at flyet har tabt en motor, reagerer Shires ved at skåle på det. Frem med champagnen, lad propperne springe, og husk så lige at nyde udsigten. Eller som hun udtrykker det: »Let’s get on with the shitshow«. Denne insisteren på at møde modgang med gæv overbærenhed og optimistisk kynisme smitter.

Amanda Shires forsøg på at ændre lyden af Nashville klæder hende ganske godt. Vejen er bumlet, og understellet skraber mod asfalten. Og jeg hører og kører gerne med helt ind i solnedgangen.

Amanda Shires: To The Sunset (Silver Knife Records/Border Music)