Læsetid: 3 min.

Familiedrama om potentielt bortført kvinde er både klaustrofobisk og dystert

’Nancy’ er et dystert indiedrama om en ung kvinde med et fleksibelt forhold til sandheden, der er på jagt efter en historie, hun kan se sig selv i
’Nancy’ er et dystert indiedrama om en ung kvinde med et fleksibelt forhold til sandheden, der er på jagt efter en historie, hun kan se sig selv i

Filmbazar/Ritzau Scanpix/Øst for Paradis

16. august 2018

Selv om man er patologisk løgner, kan man godt have ret i en antagelse. Og det store spørgsmål i Christina Choes dystre drama Nancy er netop, om hovedpersonen, den 35-årige Nancy (Andrea Riseborough), har ret, når hun tror, at hun i virkeligheden er den pige, der som femårig forsvandt fra et storcenter.

Det kunne godt være, for Nancy har hverken pas eller fødselsattest, hun har aldrig mødt sin far, og så ligner hun til forveksling det computergenererede billede af, hvordan den forsvundne pige ser ud nu 30 år senere. 

Bag spørgsmålet om Nancys oprindelse breder der sig en vifte af andre spørgsmål om hendes psykologi, forhistorie og intentioner.

Nancy bor til at begynde med i et mørkt og slidt gammelt hus med sin vrisne mor, Betty (Ann Dowd, der også spiller tante Lydia i A Handmaid’s Tale), der er syg af Parkinsons. Forholdet til moren er brydsomt, men nært. Betty herser og regerer, og Nancy klynger sig til hende i sofaen om aftenen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu