Læsetid: 5 min.

Forældre graver gammel sorg op i nyt teaterstykke – resultatet er mindre spændende end ideen

Sydhavn Teater eksperimenterer med ny hollandsk dramatik om sorgarbejdets sagte suspense i kirkegårdsteater med fire forskellige premierer. Det er både spændende og ikke helt vellykket
22. august 2018

Den hollandske dramatiker Lot Vekemans’ Gift er som skrevet til Sydhavn Teater. Vekemans’ helt langsomme sorgdrama om et par, der er blevet fremmed for hinanden efter deres søns død, udspiller sig i et kapel på en kirkegård, og Sydhavn Teater har hjemsted i det lille knirkende og kølige Østre Kapel på Vestre Kirkegård.

I catalanske Alia Luques danske iscenesættelse af Vekemans’ stykke fra 2009 har både parret og publikum modtaget et brev om, at en række gravsteder måske skal flyttes, fordi der i forbindelse med forberedelsen af skybrudsplanen for området (som faktisk findes) er fundet giftrester i undergrunden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Hjerl-Hansen
Morten Hjerl-Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Hjerl-Hansen

Nu må folk, herunder dramatikere og teatre, altså lade den tabssorg være. Den er den tungeste sorg, som let bliver til frustration og had som skynder sig at blive til pænhed. At glemme de andre sorger: 2. Ensomhed, 3. Sorgen over ikke at kunne skille tingene ad, 4. Længsel og 5. Sorgen over at være sig selv nærmest - er en sentimental perversion, der gør publikum uret. Det kan kun kan skyldes vort folks dybe, afstumpede, hævdvundne interesse for skibskatastrofer. Tom Kristensen, min bare. Die dumme Dänen.

Woody Guthrie og Bob Dylan kan lære os hvordan man skal leve, men hvordan man skal hjælpe, hvordan man lærer at lægge sig oven på et menneske der er ved at dø af kulde er kun noget man lærer gennem prøvelse. At opsøge prøvelse er et latterligt tankeeksperiment. At tro at kunsten kan lære os at hjælpe hinanden er sværmerisk nonsens. Det er noget som sker, når man elsker meget.

Man kan styrke sin empati gennem kunsten, men ikke nok til at man kan lære at hjælpe.