Læsetid: 5 min.

Hatten af for en vovet udstilling af surrealisten Rita Kernn-Larsens hoved- og mellemværker

Det er på høje tid med en samlet præsentation af den danske surrealistiske maler Rita Kernn-Larsens værker, men totaliscenesættelsen af hendes kunstnerskab på Gl. Holtegaard er kun delvist vellykket
Rita Kernn-Larsen: ’Træpantomime’, (1934). 

Rita Kernn-Larsen: ’Træpantomime’, (1934). 

Randers Kunstmuseum

28. august 2018

Klicheen lyder, at danske kunstnere skal en tur ud i verden og høste anerkendelse, inden det hjemlige publikum er rede til at applaudere dem. Men at man også godt kan opnå stor anerkendelse i udlandet og stadig blive forbigået i Danmark – især som kvinde – er Rita Kernn-Larsen (1904-1998) et godt eksempel på.

Rita Kernn-Larsen studerede på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København i slutningen af 1920’erne, men syntes at undervisningen var så konservativ, at hun rejste til Paris for at lære mere tidssvarende kunstpraksisser at kende.

I Paris studerede hun i to år på Académie Moderne, hvor hun blev undervist af Fernand Léger – ligesom i øvrigt den danske kunstner Franciska Clausen tidligere var blevet det. Det var en modernistisk og usentimental malerisk praksis, Rita Kernn-Larsen dér lærte at kende.

Men det var ikke Fernand Légers postkubistiske maskinæstetik, Rita Kernn-Larsen blev draget af i sit eget maleri. Tværtimod var det surrealismens mere organiske og abstrakt-fabulerende formsprog, sprængfuldt med sanselige drømmefragmenter, der kom til at optage hende.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Morten Hjerl-Hansen
Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Morten Hjerl-Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu