Læsetid: 3 min.

Japanske Hirokazu Koreeda leger med skæbner og sandheder i retsdramaet ’Det tredje mord’

Japanske Hirokazu Koreeda skifter med ’Det tredje mord’ sit lune familiespor ud med et twistet retsdrama for at udforske skæbner, sandheder og livets tilfældigheder
Japanske Hirokazu Koreeda skifter med ’Det tredje mord’ sit lune familiespor ud med et twistet retsdrama for at udforske skæbner, sandheder og livets tilfældigheder

Pressefoto

16. august 2018

Der er ingen, som aldrig burde være født. Eller er der?

Det spørgsmål bliver løbende sat til debat i Hirokazu Koreedas retsdrama Det tredje mord, hvor advokaten Shigemori skal forsvare fabriksarbejderen Takashi Misumi, som allerede har tilstået at have myrdet sin chef.

Faktisk ser vi mordet i filmens første scener, så der umiddelbart ikke er tvivl om begivenhedernes gang.

Efterfølgende leger Koreeda imidlertid med, hvad der er sandt og falsk, og rejser spørgsmål om, hvorvidt man kan tillade sig at dømme andre mennesker – ikke mindst til døden – hvis retssystemet ikke kan finde en endegyldig sandhed.

Morderen Misumi leverer nemlig løbende nye forklaringer på, hvordan og hvorfor mordet fandt sted, mens forsvareren og hans kolleger afdækker nye sider af sagen i deres efterforskning.

Sideløbende spiller realiteterne ind. Dommeren har en deadline. Det koster penge med en eventuel ny retssag. Og Misumi har jo tilstået, så spiller det egentlig en rolle at finde ud af mere om den sag?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu