Læsetid: 3 min.

Japanske Hirokazu Koreeda leger med skæbner og sandheder i retsdramaet ’Det tredje mord’

Japanske Hirokazu Koreeda skifter med ’Det tredje mord’ sit lune familiespor ud med et twistet retsdrama for at udforske skæbner, sandheder og livets tilfældigheder
Japanske Hirokazu Koreeda skifter med ’Det tredje mord’ sit lune familiespor ud med et twistet retsdrama for at udforske skæbner, sandheder og livets tilfældigheder

Pressefoto

16. august 2018

Der er ingen, som aldrig burde være født. Eller er der?

Det spørgsmål bliver løbende sat til debat i Hirokazu Koreedas retsdrama Det tredje mord, hvor advokaten Shigemori skal forsvare fabriksarbejderen Takashi Misumi, som allerede har tilstået at have myrdet sin chef.

Faktisk ser vi mordet i filmens første scener, så der umiddelbart ikke er tvivl om begivenhedernes gang.

Efterfølgende leger Koreeda imidlertid med, hvad der er sandt og falsk, og rejser spørgsmål om, hvorvidt man kan tillade sig at dømme andre mennesker – ikke mindst til døden – hvis retssystemet ikke kan finde en endegyldig sandhed.

Morderen Misumi leverer nemlig løbende nye forklaringer på, hvordan og hvorfor mordet fandt sted, mens forsvareren og hans kolleger afdækker nye sider af sagen i deres efterforskning.

Sideløbende spiller realiteterne ind. Dommeren har en deadline. Det koster penge med en eventuel ny retssag. Og Misumi har jo tilstået, så spiller det egentlig en rolle at finde ud af mere om den sag?

Hverdagen som krimi

I humanisten Koreedas drama gør det, og hans velkendte præcision i billeder og klip klæder den ellers noget klaustrofobiske historie fra forhørslokalet i fængslet og sagens forskellige rum.

Koreeda har med fine familiedramaer som Min søns familie, Søstre og Efter stormen markeret sig som en fremragende visuel hverdagspoet, som med et kærligt blik for menneskelige brister lader små historier vokse sig store, mens vi finder ud af mere om karakterernes nuancer og dilemmaer.

Tidligere i år vandt Koreeda Guldpalmen i Cannes for Shoplifters (med dansk premiere i oktober), som lader til at ligge mere i forlængelse af hverdagsdramaerne med sin historie om en småkriminel familie, der tager et gadebarn ind.

I Det tredje mord skal man næsten vænne sig til krimirammen, men i bund og grund bruger Koreeda den til fortsat at udforske komplicerede forhold mellem forældre og børn og interessante problemstillinger forbundet med at være et ordentligt menneske.

Mulige motiver og svære svar

Svarsøgeren Shigemori (spillet af Masahura Fukuyama, som var den rige far i Min søns familie) og motivdigteren Misumi (Koji Yakusho fra bl.a. 13 Assassins) begynder at spejle hinanden, bl.a. gennem sidehistorierne om deres døtre.

I en fin sekvens erfarer Shigemori, at hans teenagedatter Yuka (Aju Makita) har snydt ham følelsesmæssigt, fordi hun er ferm til at græde på kommando. Misumi har ingen relation til sin datter, men til gengæld er hans bekendtskab med den myrdede chefs datter Sakie (Suzu Hirose) måske centralt for sagen.

Koreedas manuskript og fotografen Mikiya Takimotos billeder leger med lys og skygge, mens historien filosoferer over livets tilfældigheder, og hvordan mennesker fødes ind i liv, de ikke selv har valgt.

Skæbnefortællingen arbejder markant med nærbilleder i cinemascopeformatet, så vi kommer helt tæt på ansigterne og de mange pauser, mens folk prøver at forstå, hvorfor andre siger og handler, som de gør.

Udmattende udforskning

Forhørsscenerne er nærmest et studie i at skabe visuel variation i et statisk rum gennem forskellige kompositioner og refleksioner i glasset mellem Misumi og Shigemori, og der er intensitet i det tilbageholdte skuespil. Alligevel føles filmen efterhånden lovligt statisk, fordi konstruktionen er så tydelig og lunen fra Koreedas tidligere dramaer overraskende fraværende.

Det noget monotone toneleje og erkendelsen af, at alt tilsyneladende kunne være sket, gør det ellers engagerende udgangspunkt udmattende i længden. I Det tredje mord er det mest af alt synd for menneskene, mens de – som filmens symbolladede kanariefugle – er lukket inde i små rum og omgivet af byens bomme og vejkryds.

Man skal følge godt med for at fange alle twists frem til den lovligt massive slutning, som gerne vil lægge op til refleksion over, om højere magter måske styrer vores liv.

Det er som altid interessant at blive lukket ind i Koreedas gennemarbejdede, filmiske univers og dele hans fascination af at udforske mennesker og deres vilkår – men som helstøbt filmoplevelse tror jeg mere på Shoplifters.

’Det tredje mord’/’Sandome no satsujin’. Instruktør og manuskript: Hirokazu Koreeda. Japansk

Den konfliktsøgende biografgænger venter først utålmodigt på et centralt, forløsende plot i filmen ’Søstre’, men overvindes langsomt af filmens rolige tempo.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu