Læsetid: 3 min.

Let syrede grønlandsbilleder

Danske Lasse Lau vil ikke spille autoritet i sin eksperimentelle dokumentar om forholdet mellem Danmark og Grønland og konstruerer i stedet en kavalkade af scener, der blander dagligdags handlinger med aparte elementer og slører skellet mellem fakta og fiktion
Instruktør Lasse Lau lader til, med sine demonstrative iscenesættelser, at være ude på at punktere publikums formodede forventninger til en dokumentar om dagens Grønland.

Instruktør Lasse Lau lader til, med sine demonstrative iscenesættelser, at være ude på at punktere publikums formodede forventninger til en dokumentar om dagens Grønland.

Tambo Film

9. august 2018

Lykkelænder er en dokumentarfilm gennemsyret af skepsis over for sin egen genre. Den vil tydeligvis ikke være ved dokumentarismens grundlæggende ambition om at dokumentere og forklare virkeligheden for folk.

Frem for at give et tematisk eller kronologisk sammenhængende billede af Grønland og Grønlands forhold har instruktør og billedkunstner Lasse Lau derfor lavet en collage af enkeltstående scener, der blander helt ordinær grønlandsk hverdag med let syrede fremmedelementer og interventioner. 

En udstoppet gris på hjul trilles igennem en grønlandsk by og placeres forskellige og tilsyneladende tilfældige steder i bybilledet.

Nogle grønlændere spiller bold på en dansk strand, mens en traditionelt klædt grønlandsk mand går i land med sin gammeldags grønlandske kajak.

En kvinde i sælskindsdragt danser trommedans på en tom institutionsgang.

Den slags korte, konstruerede og ofte statiske scenarier udgør størstedelen af Lykkelænder.  

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Trond Meiring
Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu