Læsetid: 3 min.

’Negro Swan’ fortolker Tjajkovskijs ’Svanesøen’ som sort queer-kamp

Newyorkeren Blood Oranges nye album ’Negro Swan’ omfortolker ’Svanesøen’ og dens klassiske duel mellem lys og mørke – og det efterlader lytteren med et håb
Rent musikalsk er håbstanken bag ’Negro Swan’ ikke til at tage fejl af, for der flyder en overordnet samhørighedsfølelse gennem albummet.

Rent musikalsk er håbstanken bag ’Negro Swan’ ikke til at tage fejl af, for der flyder en overordnet samhørighedsfølelse gennem albummet.

Domino

29. august 2018

Takket være Tjajkovskij selv, men også Disneys tegnefilm The Swan Princess og Darren Aronofskys film The Black Swan kender mange i dag Svanesøen. Men den klassiske ballet vinkles på en ny måde i den atmosfæriske R&B-opsætning, som Devonté Hynes præsenterer på sit nye album, Negro Swan.

Historien kort: Den unge prins Siegfried forelsker sig i en svane, Odette, som i virkeligheden er en kvinde forhekset af en ond troldmand. For at obstruere deres kærlighed forvandler troldmanden sin datter Odile til en sort svane, som Siegfried i lige så høj grad drages af.

Negro Swan er også en duel mellem lys og mørke. Blood Orange griber ned i sit inderste og fører tanker og minder derfra op i lyset.

I den tilhørende pressemeddelelse forklarer Dev Hynes, at albummet er tænkt som »en undersøgelse af min personlige og andre former for sort depression og et ærligt blik på de vedvarende bekymringer, som hersker hos queerpersoner og farvede«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu