Læsetid: 2 min.

’Ordets magt’ er en forloren feelgoodfilm om racisten og araberen, der blev venner

’Ordets magt’ skal forestille at handle om social opdrift og et umage pars uventede venskab, men skildrer egentlig bare tolereret racisme og sprogligt snobberi. Det havde været en deprimerende fortælling, hvis ikke den var så utroværdig
’Ordets magt’ skal forestille at handle om social opdrift og et umage pars uventede venskab, men skildrer egentlig bare tolereret racisme og sprogligt snobberi. Det havde været en deprimerende fortælling, hvis ikke den var så utroværdig

Another World Entertainment

30. august 2018

På sin første undervisningsdag på jurastudiet på et af Paris’ universiteter kommer hovedpersonen i den franske feelgoodfilm Ordets magt, Neïla (Camélia Jordana), fem minutter for sent til Pierre Mazards (Daniel Auteuil) forelæsning.

Neïla har arabisk baggrund og bor alene med sin mor (Nozha Khouadra) i et højhus i forstæderne. Med sin hættetrøje og sine træningssko gør hun ikke noget for at ligne en færdiguddannet jurist. Hendes måde at komme anstigende på falder den midaldrende topformelle underviser Mazard for brystet, og han benytter anledningen til at hænge hende ud foran hundredvis af medstuderende med nogle racistisk ladede bemærkninger om sharialoven, og hvad han ellers kan finde på. 

Tiden er løbet fra den slags, hvis den ellers nogensinde har været til det.

Flere studerende filmer Mazards tirade og lægger den ud på de sociale medier, hvor den vækker opsigt og bringer Mazards ansættelse i fare. Det er ikke første gang, munden løber af med Mazard. Han kan ligesom ikke holde de racistiske og sexistiske bemærkninger tilbage, når der dukker nogle andre typer end hans egen op og forlanger at blive respekteret. 

Retorikkens ’My Fair Lady’

Universitetets rektor (Nicolas Vaude) udtænker en redningsplan for Mazard, der ikke giver mening, hvis man tænker for meget over det: Mazard skal, for at beholde sin stilling, give Neïla enetimer i retorik op til en prestigiøs retorikkonkurrence, som rektor gerne ser, at deres universitet vinder.

Med en smule omvendt psykologi får Mazard lokket Neïla med til det eksklusive undervisningsforløb i floromvundent mundhuggeri. De to begynder at mødes regelmæssigt for at diskutere efter alle talekunstens regler, som er ret anderledes end dem, Neïla opererer med hjemme i forstaden.

Plottet og temaet i Ordets magt læner sig op ad musicalen My Fair Lady og dens teaterforlæg Pygmalion, hvor en jævn underklassekvinde lærer at tale dannet af en sprogprofessor, som undervejs begynder at se noget i hende. Også her viser det sig, at man ved at lære at udtrykke sig anderledes kan bryde med sit klassetilhørsforhold, og at der i underklassen faktisk findes nogle sunde værdier, mange fra overklassen kunne lære noget af.

Som Neïlas barndomsven og kæreste Mounir (Yasin Houicha) siger i et anfald af refærdig vrede, så kan det godt være, han ikke taler korrekt, men til gengæld mener han, hvad han siger. Ordets magt minder også om amerikanske Gus Van Sants Finding Forrester (2000), hvor en anden hvid midaldrende mand lærer et andet ungt mørkhudet menneske at kommunikere med sin omverden og tro på sig selv.  

Til alles held viser Neïla sig at være lærenem inden for retorisk spilfægteri, og de fælles succesoplevelser gør hende og Mazard til en slags venner, der nyder at fornærme hinanden. 

I Camélia Jordanas skikkelse er Neïla en respektindgydende, varmhjertet hidsigprop, man gladeligt havde heppet på, hvis det, hun skulle dygtiggøre sig inden for, var højdespring, langspyt, matematik eller hvad som helst andet end den selvhøjtidelige, svulstige retorik, som filmen er alt for fuld af eksempler på. At hun overhovedet gider undergraver filmens troværdighed.  

’Ordets magt’. Instruktion: Yvan Attal. Fransk. Vises i udvalgte biografer landet over.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu