Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Teaterudflugt viser ildevarslende og fortryllende sider af Tivoli Friheden efter lukketid

Når man opsætter dramatik uden for teatersalen opstår der alternative teateroplevelser. Aarhus Teaters vandreforestilling ’Friheden’, skrevet af studerende fra Den Danske Scenekunstskole, er en magisk oplevelse, der handler mere om stemning end om indhold
De smukke, gamle forlystelser i Tivoli danner stemningsfulde rammer til Aarhus Teaters vandreforestilling ’Friheden’.

De smukke, gamle forlystelser i Tivoli danner stemningsfulde rammer til Aarhus Teaters vandreforestilling ’Friheden’.

Gisli Dua

Kultur
28. august 2018

Det føles lidt suspekt at blive sluset ind gennem de ellers lukkede porte til Tivoli Friheden i Aarhus om aftenen. Det er uden for normal åbningstid og udefra kunne det ligne et lyssky foretagende, men faktum er, at den lille skare, der lukkes ind, er publikum til Aarhus Teaters nye forestilling Friheden.

Seks dramatikerstuderende ved Den Danske Scenekunstskole har skrevet seks vidt forskellige små stykker dramatik relateret til hver sin forlystelse med udgangspunkt i begrebet frihed.

Oplevelserne spænder vidt. Der er intimitet og nærvær i Marie Bjørns Monument 2018 på den gamle karrusel, hvor Nanna Bøttcher, Sofia Nolsøe og Luise Skov skaber små, fortrolige rum med deres fortællinger om krig, mens de – stående helt tæt på – ser dig lige ind i øjnene. Og det er det rene gak i Sonja Ferdinands Lukketid, der, med Holger Østergaards pompøse og farverige figur i front ved svinggyngerne, udgør afslutningen på aftenens særegne ekspedition.

Mellem de to yderpunkter oplever publikum lidt af hvert.

Aggressiv ensomhed og slet skjult sorg i Rasmus Krones Et usundt forhold med Kim Veisgaard som Pjerrot og Morten Kjær som hans nemesis Harlekin ved Pjerrots Have.

I Nanna Plechinger Tychsens All Square ved Minigolfbanen står Mette Døssing og Anders Baggesen for en ildevarslende atmosfære med forudsigelser om snarlig død pakket ind i morderisk morskab.

I mørket ved Bille By Køreskole fortæller Christian Hetland Anna Skov Jensens sørgelige, Murakami-agtige historie om Hvad der slog Miwa Takahashi ihjel. Og ved Piratskibet tager Mathias Raaby Ravn os med til Ønskeøen – eller rettere til drømmen om at vende tilbage til øen og den evige barndom.

Overgearede guides

Instruktør Line Paulsen har haft lidt af en opgave med at binde seks så forskellige forestillinger sammen, men det er elegant løst ved finurlige sekvenser med overgearede, storsmilende guides i sort-hvid-ternede dragter og neongule Pulp Fiction-værdige pageparykker.

De taler i kor to og to, spiller på trommer, lyser med lommelygter og fører an gennem mørket mellem de stillestående forlystelser, alt imens deres øjne i de halvmaskedækkede ansigter giver tavse løfter om mere morskab lige om hjørnet. Ud af transportable højttalere toner alt fra polkarytmer til sære bloplyde som fra drypstenshuler. Det er meningsløst, men ikke desto mindre fornøjeligt.

»Rejsen gennem Friheden er kun lige begyndt,« erklærer Holger Østergaard i sin egenskab af pauseunderholder – en symbiose af en suppe-steg-is-musiker og Johnny Reimar til Fællessang på Bakken. Og det er lidt af en rejse, vi er på. En vandreforestilling. En teaterudflugt. Site-specific teater. Friheden er det hele. Idémanden bag er Aarhus Teaters husinstruktør, Sargun Oshana, der nu flere gange har stået bag vellykkede teaterudflugter.

Det er på samme tid urovækkende og ganske magisk at vandre omkring i det tomme tivoli, der til trods for de mange elektriske lys virker mere og mere dystert efterhånden som tusmørket falder på. Lydende fra byen omkring blander sig med bippen fra diverse maskiner i spillehallen. Alligevel er det, som om vi er helt alene.

De dramatiske tekster bliver sekundære. De skæve ideer, de fortryllende lys i mørket, David Gehrts karikerede kostumer og skuespillernes energi fylder mest, uden teksterne drukner helt. Men i Friheden er det helhedsindtrykket, stemningen, oplevelsen, der er i centrum.

'Friheden'. Tekst: Studerende ved Den Danske Scenekunstskole. Idé: Sargun Oshana. Instruktør: Line Paulsen. Kostumer: David Gehrt. Med: Holger Østergaard, Sofia Nolsøe, Kim Veisgaard m.fl. Spiller i Tivoli Friheden i Aarhus til 22. september.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her