Læsetid: 3 min.

’Wonderful Copenhagen’ er en velmenende, men tam thriller om trafficking

Den danske middelklassekvinde, der finder ny mening i tilværelsen ved at hjælpe, stjæler fokus fra den udsatte østeuropæiske kvinde, hun hjælper, i nyt dansk traffickingdrama
Den danske middelklassekvinde, der finder ny mening i tilværelsen ved at hjælpe, stjæler fokus fra den udsatte østeuropæiske kvinde, hun hjælper, i nyt dansk traffickingdrama

Pressefoto

16. august 2018

Wonderful Copenhagen er vel nok den mest ironiske titel, filmfotografen Bo Tengberg kunne give sin instruktørdebut. 

Sloganet pryder en plakat med Viggo Vagnsbys ikoniske billede af en politibetjent, der standser trafikken for en andefamilie. Den hænger på væggen i et interimistisk bordel i en kælder i Kødbyen på Vesterbro i København. Kameraet panorerer henover plakaten, netop som den unge kvinde Mila (Julie Christiansen) bliver voldtaget for første gang.

At komme til København er tydeligvis alt andet end vidunderligt for Mila. Hun er en ung enlig mor af uspecificeret østeuropæisk oprindelse, som af en polsk kvinde (Agnieszka Liggett) bliver lokket til København for at arbejde som stuepige.

Det, der venter hende, viser sig dog at være en tilværelse som tilfangetaget gadeprostitueret med en absurd høj gæld at tilbagebetale, før hun kan få sin frihed. 

Selv om Milas ulykke er omdrejningspunktet i Wonderful Copenhagen, er det ikke hende, der er hovedperson, men derimod caféejeren Tanja (Trine Pallesen), som prøver at redde hende.

I filmens prolog får man forklaret, at Tanja er i sorg, fordi hun har mistet sin lille datter i et trafikuheld. Den tabserfaring bliver ikke udfoldet i løbet af filmen, men fungerer i stedet som et traumatisk bagtæppe for Tanjas redningsprojekt.

Tanja har lige åbnet en hip café med sin veninde Helle (Sarah Boberg), som går og stråler af forelskelse.

I begyndelsen vil Tanja ikke have områdets narkomaner og prostituerede inden for dørene. Men da hun begynder at lægge mærke til Mila og hendes blå mærker, føler hun sig nødsaget til at tage affære, og så ruller lavinen.

Wonderful Copenhagen præsenterer sig som inspireret af virkelige hændelser og er tydeligvis drevet af et ønske om at beskrive, hvor galt det står til med Vesterbros gadeprostituerede.

Men historien, den først og fremmest fortæller, handler om, hvordan det i mødet med Kødbyens underverden lykkes en dansk middelklassekvinde at løfte blikket fra sin egen private sorg og opdage socialt engagement og almindelig barmhjertighed som en mulighed for ny mening i tilværelsen.

Det er altså ikke kun Mila, som har et helvede, hun skal befries fra. 

Meget lille verden

Wonderful Copenhagen er produceret på et meget lavt budget og er en af den slags film, hvor det forholdsvis begrænsede persongalleri hele tiden støder tilfældigt på hinanden.

Det er en pointe i filmen, at cafémiljøet og den kriminelle underverden ligger klods op ad hinanden, men en svaghed ved den er, at den verden, filmen fremstiller, er så lille, at den ikke er til at tro på.  

Det nussede kælderbordel styres af tre mænd, der ondskabsmæssigt befinder sig på hver sit niveau.

Den sølle junkie Allan (Casper Sloth) passer biksen og dulmer sit samvittighedsnag med heroin, den afstumpede Simon (Tom Jensen) udøver vold med magtliderlig fornøjelse og uden tanke for konsekvenserne, mens den udspekulerede bagmand Carsten (Jens Andersen) holder sig i kontrol og prøver at indsmigre sig hos Tanja i hendes café. Hvorfor han gør det – varme følelser? Strategiske hensyn? Et ego, der skal plejes? – står ikke klart, men det er med til at vikle de to sider af kvarteret omkring Kødbyen og Sønder Boulevard ind i hinanden. 

Wonderful Copenhagen er bygget op som en thriller med mange flugtscener og tilfældige sammentræf, der bliver skæbnesvangre. Men filmen fungerer ikke som thriller.

Alt for mange scener og replikker går med at slå de samme forhold fast (Allan er ikke ond, bare i stoffernes vold. Tanja er træt af sin mor, som er rig, men til gengæld ikke sød nok. Helle er sikker på, det nok skal gå fint med hendes nye kæreste), og flugtscenerne er ikke overbevisende.

De mest tilspidsede situationer viser godhjertede stakler, der smyger sig rundt om Kødbyens hjørner for at undslippe grusomme skurke, men de er filmet forvirrende og klippet med en mangelfuld timing, der forhindrer scenerne i at føles særlig spændende. Kaspar Ardenkjær-Husteds lydside gør, hvad den kan for at understrege den fare, der er på færde, men virker mest af alt anmassende.

Der er ingen tvivl om, at intentionerne bag Wonderful Copenhagen er gode, men nogen god thriller er der ikke tale om. 

’Wonderful Copenhagen’. Instruktion: Bo Tengberg. Manuskript: Bo Tengberg og Flemming Klem. Dansk. Vises i udvalgte biografer.

Rasmus (Anders Juul) falder for Marie (Amanda Collin) og må se sit liv vendt på hovedet i Christian Tafdrups nye film, ’En frygtelig kvinde’.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu