Læsetid: 3 min.

Ali Abbasis ’Grænse’ er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse

Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier
Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier

Camera Film

27. september 2018

Tina ser troldet ud. Hendes tykke, tørre hår når ned til skuldrene. Næsen er bred, øjnene små, panden presset tungt ned over ansigtet. Hun arbejder som toldbetjent i en færgehavn. Hendes næse begynder at sitre som en hunds, hvis der er frygt, skam, skyld, vrede i luften.

Så nikker hun til sin kollega, en passager bliver trukket til side. De finder altid noget på vedkommende: sprut, stoffer, en dag en lille harddisk indsat i en mobiltelefon fyldt med børnepornografi. Tina ved sådan noget. Hun kan lugte det. 

Iransk-svenske Ali Abbasi, der er uddannet og bosat i Danmark, har med sin anden spillefilm, Grænse, skabt sin helt egen, nærmest ubegribeligt smukt afbalancerede eventyrrealisme. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Thessa Jensen
  • Olaf Tehrani
  • Eva Schwanenflügel
Bjarne Bisgaard Jensen, Thessa Jensen, Olaf Tehrani og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer