Dukkedetektiven, der bare kommer og kommer og kommer

Brian Hensons dukkemordmysterium ’The Happytime Murders’ er ikke så sjovt, som det gerne vil være – eller burde være – men det byder på enkelte morsomme, grænseoverskridende scener med dukker og mennesker i (u)skøn forening
Privatdetektiven Phil Phillips er ved at ondulere en klient i Brian Hensons grovkornede dukkekomedie, ’The Happytime Murders’.

SF Studios

13. september 2018

Jeg kan ikke finde ud af, om skaberen af The Muppet Show, Jim Henson, roterer i sin grav eller tværtimod klapper i hænderne over sin søn, Brian Hensons, nye film, The Happytime Murders, hvor både dukker og mennesker optræder, og som er hinsides al god smag. Men nu var Jim Hensons helt store succes jo The Muppet Show, som var lige så meget for voksne, som det var for børn, og måske ville han – selv kendt som lidt af en spøgefugl – fryde sig over, at sønnen har grebet sin arv så respektløst an.

Det skal lige siges, at The Happytime Murders intet har at gøre med mupperne at gøre – de ejes nu af Disney, der formentlig hellere ville lukke butikken end lave sådan en film – men at man ikke er i tvivl om, hvor inspirationen kommer fra.

Filmen, der har fået utroligt dårlige anmeldelser i USA, er en parodi på den hårdkogte kriminalfilm og foregår i en verden, hvor dukker og mennesker lever fredeligt side om side – eller burde gøre det. Desværre oplever dukkerne en del racisme, og en af styrkerne ved The Happytime Murders er, at den beskæftiger sig med intolerance og xenofobi på en sjov og forholdsvis overraskende måde, fordi dukkerne har svært ved at blive accepteret som en ligeværdig del af samfundet.

Hovedpersonen er den livstrætte privatdetektiv Phil Phillips (Bill Barretta), der engang var den første dukkekriminalassistent hos politiet i Los Angeles. Det endte dog med skandale og vanære, da han åbenbart ikke kunne få sig selv til at skyde den dukkeforbryder, der holdt Phils menneskepartner, Connie Edwards (Melissa McCarthy), som gidsel. Sandheden er dog mere kompliceret end som så.

Ikke for børn

Nu bliver de to tidligere makkere meget mod deres vilje genforenet, da en ukendt gerningsmand – eller gerningsdukke – tager livet af dukkestjernerne fra en hedengangen 90’er-børne-tv-serie, The Happytime Gang. Et af ofrene er Phils bror, og snart bliver Phil selv mistænkt for at have begået mordene, hvorfor han med Connies hjælp må skjule sig og forsøge at opklare dem.

Det kræver, at detektiven besøger nogle af Los Angeles’ mere lyssky og slibrige steder, hvor han – og publikum – bliver udsat for alt fra yversprøjtende ko-porno til umotiveret politivold og dårlige dukkevittigheder. Og Brian Henson og manuskriptforfatter Todd Berger holder sig sandelig ikke tilbage, og da Phil f.eks. går i seng med en af sine dukkeklienter, en selverklæret nymfoman, kommer han bogstaveligt talt ud over det hele igen og igen og igen.

Det er den slags obskøniteter, som kun kan lade sig gøre, fordi man har med dukker at gøre, men som også bliver temmelig bizart, fordi det foregår på Phils kontor, og der kommer mennesker ind ad døren. Mange af disse sjofle, grovkornede vittigheder og gags er ikke helt lige så sjove eller friske, som Henson og Berger synes at tro, men enkelte af dem fungerer, netop fordi de er så absurde og skøre. De bedste øjeblikke i filmen er dog de mere stille scener, hvor kyniske Phil forsøger at blive forsonet med den sukkerafhængige Connie, der er lige så beskidt i kæften som ham.

Dukkehåndværket i The Happytime Murders fejler ikke noget, og filmen rummer en vis opbyggelighed, hvilket ville have glædet Jim Henson. Spørgsmålet er dog, om sønnike havde behøvet at gå så langt i sit forsøg på at sætte sit eget mærke på verden? Det er i hvert fald ikke en film for børn, han har lavet.

’The Happytime Murders’. Instruktion: Brian Henson. Manuskript: Todd Berger. Amerikansk-kinesisk (Biografer landet over)

• ulrik mortensen
ulrik mortensen anbefalede denne artikel