Læsetid: 3 min.

Fantastisk fin romance på supermarkedets nathold

Månedens film i Cinemateket er et ømt portræt af en uglamourøs arbejdsplads og de ret vilde følelser, medarbejderne i deres stille sind går rundt og føler
I den vellykkede ’In the ailes’ fremstår supermarkedet som et overskueligt lokalmiljø, hvor folk tager sig af hinanden, i den udstrækning tiden og genertheden tillader det.

I den vellykkede ’In the ailes’ fremstår supermarkedet som et overskueligt lokalmiljø, hvor folk tager sig af hinanden, i den udstrækning tiden og genertheden tillader det.

Zorro Film

7. september 2018

Det er nogle stille dage og nætter, Christian (Franz Rogowski) har på sit nye arbejde som opfylder i et engrossupermarked i det tidligere Østtyskland.

Thomas Stubers elegante og varme arbejdspladsdrama In the Aisles (på tysk: In den Gängen) følger ham i de første måneder som næstkommanderende i drikkevareafdelingen, hvor han bl.a. tager gaffeltruckkørekort og udvikler et venskab med drikkevareafdelingens øverstkommanderende, Bruno (Peter Kurth), der lærer ham at holde lange pauser, og at det ikke er et problem at være så usædvanligt fåmælt, som Christian er. Derudover bliver Christian forelsket i Marion (Sandra Hüller), der arbejder i supermarkedets slikafdeling.  

Der er absolut ikke drøn på i In the Aisles, og filmens første mange scener går med at etablere den let sløvede bevidsthedstilstand, Christian og hans kolleger befinder sig i, mens de flytter paller og kasser rundt med palleløftere og gaffeltrucks. Bruno indfører sin nye medhjælper i de interne alliancer og intriger, som om de var uomgængelige naturlove.

Den daglige leder Rudi (Andreas Leupold) viser Christian, at man ikke behøver at være for fin til at smage på de varer, man kasserer. Ved begyndelsen af hvert vagtskifte står han og giver sine medarbejdere hånden til afsked én efter én. Alting har været, som det er, meget længe.

Elegant som Buster Keaton

Det kunnne være en trøstesløs omgang, men sådan er det ikke hos Thomas Stuber. Christians forsøg på at mestre først palleløfteren og siden gaffeltrucken akkompagneret af symfonimusik er præget af en elegant form for ubehjælpsomhed, der minder om Buster Keatons.

Den lakoniske og i høj grad pausebårne dialog mellem ham og hans overordnede er underspillet komisk som dialogerne hos den finske overlakoniker Aki Kaurismäki. Supermarkedet fremstår som et overskueligt lokalmiljø, hvor folk tager sig af hinanden, i den udstrækning tiden og genertheden tillader det. 

Supermarkedets lydbillede er en lille smule hypnotiserende med konstant snurren fra frysebokse og varieret brummen fra gaffeltrucks, bump fra kasser og genklang fra medarbejdernes skridt gennem de lange gange. Filmfotografen Peter Matjasko dyrker de lange gange, der fortaber sig midt i billedet bag de kittelklædte karakterer og panorerer hen over reolerne og skillevæggene, så man får indtryk af et stort indendørs landskab af lige linjer og kølig luft. 

I pauserummet er der palmestrandstapet og en kaffeautomat at lune sig ved, og det er her, Christian og Marion flirter. Meget fåmælt og meget sødt. Sandra Hüller imponerede grundigt sidste år med sin hovedrolle i Min far, Toni Erdmann, og hun er også en stjerne i rollen som supermarkedsansat med et besværligt liv. Det er ikke meget, man får at vide, hverken om hende eller Christian, men som to (kompatible) temperamenter er de begge ekstremt tydelige.

Christian har nogle tatoveringer, han hver dag skal hive kitlens ærmer ned over af hensyn til kunderne (eller af respekt for Rudi, der tager den slags højtideligt), og en fortid som småkriminel, han prøver at holde på afstand. Hans selvdestruktive og grænseoverskridende sider viser sig, men uden at fremstå som rent djævelskab eller uundgåelige undergangstendenser. Som så meget andet i In the Aisles danner de egenskaber baggrund for et ømt og anbefalelsesværdigt portræt af en arbejdsplads og de følelser, der bliver følt på den.

’In the Aisles’ (’In den Gängen’). Instruktion: Thomas Stuber. Manuskript: Clemens Meyer og Thomas Stuber. Tysk. Vises med engelske undertekster som månedens film i Cinemateket 6.-15. september.  

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu