Læsetid: 2 min.

Musikalsk forestilling om Tom Kristensen er fuld af pudsige påfund og velklang

BaggårdTeatret i Svendborg har fundet sig en niche med litterært inspirerede, musikalske forestillinger. Men det nye skud på stammen om digteren Tom Kristensen når ikke helt samme højder som tidligere succeser
Ulle Bengtsson ligner forbløffende meget den Tom Kristensen, han personificerer i den musikalske forestilling ’Tom’.

Ulle Bengtsson ligner forbløffende meget den Tom Kristensen, han personificerer i den musikalske forestilling ’Tom’.

Rico Feldfoss

27. september 2018

Scenerummet er dækket af tæt, røgfyldt, rødt lys. Midt på scenen står Ulle Bengtsson iført svalehalejakke og hvidt kravestykke. Han er personificeringen af digteren Tom Kristensen.

Foran ham står en mikrofon, og i armene holder han en elguitar. Til højre for ham sidder skuespiller Cecilie Gerberg på gulvet og spiller rytmiske beats på en gammeldags skrivemaskine. Bag ham står Hanne Hedelund og synger kor i en lille megafon.

Det samme gør hans makker fra kunstnerduoen Bengtsson/Sydow, Hans Sydow, der står på hans venstre side. Hvorfra han også styrer forestillingens musikalske lydbillede fra en overdimensioneret version af babylegetøjet stabelkasser.

Setuppet i Tom er vanskeligt at forklare. Scenografien består af gigantiske børnemøbler; bord, stole, standerlampe og en tremmeseng med en grøn sengehimmel, foruden de førnævnte stabelkasser. De fire medvirkende er klædt i pudsige kostumer. Alle har de guldfarvede, sparkedragtlignende, satinglinsende heldragter på, hvorover de iklæder sig forskellige beklædningsgenstande alt efter rollen, de spiller. Det hele får et absurd præg, også i dialogerne, som var vi tilbage i efterkrigstidens teaterform hos Beckett eller Brecht.

Cecilie Gerberg er barnet Tom, hun er den filosoferende ven Emil Bønnelycke, hun er Toms første hustru, moderen til hans eneste barn og til sidst hans spørgelystne steddatter. Hanne Hedelund er Toms mor, der lærer ham at recitere Peters jul, hun er hans krævende elskerinde og hun er hans sidste kærlighed i livet.

Gennem enkle kostumeskift forvandler de to kvinder sig på scenen og agerer alle statisterne i Tom Kristensens liv. For til trods for de mærkelige elementer er det stadig den kronologiske, biografiske udgave af hans liv, der fremvises. I brudstykker, javist. Men alligevel.

Samme form, men nyt resultat

Tom er instrueret og skrevet af Petra-Leonie Pichler, der også stod bag instruktionen af BaggårdTeatrets Bertolt Brechts Svendborgdigte tilbage i 2016.

BaggårdTeatret har fundet en niche, hvor de med litterære forlæg og en lokal eller regional forankring iscenesætter musikalske forestillinger. Foruden Svendborgdigtene også i Knud Romers ABC, som fik en Reumert-nominering for bedste børneteater.

I Tom kommer det lokale islæt med Thurø, der bliver rammen for hans livs efterår. Det grønne klæde, der før var himmel på barnesengen trækkes ud og dækker hele scenografien. Toms verden forandres fra storbyens jag og alkoholforbrug til den idylliske grønne ø, hvor livet leves i familiens skød.

Forestillingen er skabt i et samarbejde mellem BaggårdTeatret, Odense Teater og kunstnerduoen Bengtsson/Sydow. Musikken er velklingende, ørehængende og eksperimenterende, samtidig med at den virker velkendt. Desværre er der en lidt rodet fornemmelse over Petra-Leonie Pichlers iscenesættelse.

Mens musikken og Tom Kristensens ord er poetiske og smukke, er skuespillerne instrueret til at bevæge sig karikeret og indimellem barnligt i deres komiske kostumer. Dette, samt en del tekniske problemer denne aften, ødelægger illusionen og forstyrrer helhedsindtrykket.

Når det er sagt, er der alligevel enkelte scener, der er så stærke og vellykkede, som den beskrevne med Tom i centrum i det røde lys, at de er en tur i teatret værd i sig selv.

’Tom – En musikalsk forestilling om en digter’. Instruktion og manuskript: Petra-Leonie Pichler. Musik: Bengtsson/Sydow. Med: Ulle Bengtsson, Hanne Hedelund, Cecilie Gerberg og Hans Sydow. Spiller på BaggårdTeatret/Odense Teater til 13. oktober

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu