Nobelprisen i litteratur udløser ægteskabelig krise i ulmende filmatisering af ’The Wife’

Glenn Close og Jonathan Pryce er begge fremragende i svenske Björn Runges drama ’The Wife’ om en ægteskabelig krise udløst af Nobelprisen i litteratur
Glenn Close spiller forfatterhustruen Joan, der i hvert fald til at begynde med deler sin mand, Joes (Jonathan Pryce), glæde over at have vundet Nobelprisen i litteratur i Björn Runges ægteskabsdrama ’The Wife’.

SF Studios

28. september 2018

Lyden af en bog, der aldrig har været åbnet.

Det kan enten være lyden af den første, frydefulde åbning af et nytrykt værk, som er klar til at møde verden. Eller det kan være lyden af en bog, som forladt har stået på hylden uden at tiltrække så meget som en enkelt nysgerrig læser ...

Den knitrende lyd er den samme, men følelsen vidt forskellig. Hvordan man præsterer at blive en af de feterede forfattere, som bliver både udgivet og læst, er en central problemstilling i Björn Runges ægteskabelige drama The Wife med en strålende Glenn Close i centrum af en historie om forholdet mellem kunstner og værk såvel som mellem mænd og kvinder.

Subtilt studie i selvkontrol

Close spiller Joan Castleman, den anerkendte forfatter Joe Castlemans evigt støttende hustru. Ved filmens start i 1992 får parret et telefonopkald, som sender dem på en turbulent tur til Stockholm. Joe (Jonathan Pryce) er nemlig årets modtager af Nobelprisen i litteratur, og sammen med deres søn (Max Irons) rejser de til den nordlige vinter for at modtage den prestigefulde pris.

The Wife er baseret på Meg Wolitzers roman, hvis centrale plottwist ikke skal afsløres her. Manuskriptet er af Jane Andersson, som er kendt for at have adapteret Elizabeth Strouts Olive Kitteridge for HBO. Miniserien gav Frances McDormand en fremragende rolle som eksplosivt vred ægtefælle. The Wife har en lige så skøn kvindelig hovedrolle, men med næsten den diametralt modsatte personlighed.

Closes præstation er et subtilt studie i stilfærdig selvkontrol og tilbageholdt frustration. Fra Joan lytter med på Nobel-opkaldet, er vi optaget af at granske hendes reaktion på Joes succes, mens hun som kvinden i skyggen af geniet sørger for, at Kunstneren spiser fornuftigt, tager sine piller og kommer til tiden.

En ulmende relationsvulkan

Close og Pryce etablerer med få scener et overbevisende portræt af et langt ægteskab, og filmen går så i gang med at prikke til det, mens fortidens begivenheder og nutidens hemmeligheder trænger sig på.

I tilbageblik ser vi, hvordan Joan som litteraturstuderende (spillet af Closes datter, Annie Starke) forelskede sig i den selvsikre Joe (Harry Lloyd). Joe havde opskriften på god litteratur og forførende James Joyce-citater, der senere i filmen fint illustrerer, hvordan det, man falder for, kan blive de næsten uudholdelige, tilbagekommende indslag i en tæt relation.

Kameraet holder sig klogt tæt på Close i de fine Nobel-omgivelser eller i den klaustrofobiske limousine. I forbindelse med premieren på Runges stærke relationsdrama Hvis jeg vender mig om beskrev han her i avisen, hvordan hans film gerne må føles som at sidde på en vulkan og læse kærlighedsdigte. Closes præstation er en ulmende eksplosion, som filmen fint driver frem ved hjælp af en håbefuld biografiskribent med nærgående spørgsmål (en god Christian Slater).

Med Slater kommer der også lidt humor i The Wife, og der er andre lyse indslag som et Lucia-overraskelsesoptog, som fint udnytter den svenske setting. Efter det dystre drama Mund mod mund og tredje del i Runges såkaldte ’frigørelsestrilogi’, Happy End, føles The Wife bestemt mere mainstream, men temaerne om frigørelse og alles behov for billigelse er stadig tydelige. Det er kun godt, at danske Meta Film har hjulpet med at få den fortælling ud over rampen i internationalt regi.

’The Wife’. Instruktion: Björn Runge. Manuskript: Jane Anderson. Engelsk-svensk-amerikansk (Biografer landet over)