NRK’s nye, skønne ungdomsserie: ’Lovleg’ handler mere om skam end ’Skam’ gjorde

Godt nyt fra Norge: NRK’s nye ungdomsserie ’Lovleg’ er et ømt og morsomt portræt af en kejtet teenagepige og et bøvet gymnasiemiljø omgivet af fjord og fjeld. Absolut seværdig, også for folk på sikker afstand af puberteten
’Lovleg’ er skrevet af Kjersti Wøien Håland, der åbenlyst fortsætter NRK’s ungdomsdramatiske linje fra kæmpesuccesen ’Skam’

Rubicon TV/ NRK

7. september 2018

I Norge er den seksuelle lavalder 16 år. Først da er man lovleg, som titlen på NRK’s nye ungdomsserie lyder. Og det er hovedpersonen, Gunnhild (Kristine Ryssdalsnes Horvli), lige akkurat ikke i de (lovende!) første to et halvt afsnit af Lovleg, som indtil videre er lagt op på NRK’s hjemmeside.

For et par uger siden kom det første klip af serien, hvori Gunnhild gør sin forfjamskede entré i den lille fjordby Sandane et par timer fra sin hjemby. Her skal hun begynde i gymnasiet og bo i et bofællesskab med andre gymnasieelever fra oplandet.

Håbet er, at Gunnhild skal føle, at livet for alvor begynder – som hendes lidt for ivrige og ærlige mor formulerer det – eller bare begynde på en frisk og få nogle venner, der kan lide hende, som hun er: kvik og kejtet, kåd og naiv. Realiteterne er umiddelbart skuffende: Bofællerne er lige de typer, Gunnhild opfatter sig selv i modsætning til, værelset har et badeforhæng i stedet for en dør, og så slipper der nogle katastrofalt pinlige rygter ud om hende.

Tilpasningsvanskeligheder

Lovleg er skrevet af Kjersti Wøien Håland, der åbenlyst fortsætter NRK’s ungdomsdramatiske linje fra kæmpesuccesen Skam om en gruppe gymnasievenner samt det noget tammere sabbatårskrisedrama Blank. Igen kommer der ét klip ad gangen, der så samles til hele afsnit en gang om ugen. Igen giver velvalgte popnumre og musikvideolignende klipning liv til nogle handlingsmæssigt enkle scener. Og igen kan man følge karakterernes liv på de sociale medier – og denne gang også Gunnhilds private overvejelser i form af hendes iphonenotater.

Fortællingen om en usikker 1.g’er, der skal lære at stå på egne ben og ved sig selv og sine følelser, minder meget om især første sæson af Skam, hvor man så Eva (Lisa Teige) tilkæmpe sig venner og selvrespekt. Det skulle undre mig meget, hvis ikke Gunnhild ender med samme resultat, når hun har stået en sæsons tilpasningsvanskeligheder igennem. Lovleg er lige så direkte og opbyggelig i sin måde at behandle et for ungdommen relevant emne, som Skam var. Det er indtil videre spørgsmål om sex og samtykke, der står øverst på seriens dagsorden. Det og så skam, som Lovleg faktisk handler mere om, end Skam gjorde.

At Lovleg minder så meget om sine forgængere, skal ingen høre et ondt ord for. Det er urkomisk og rørende at se genialt spillede Gunnhild fjumre rundt og spænde ben for sig selv i en ny social sammenhæng. Hun er mere pubertært kikset end nogen nogensinde var i Skam. Med pubertært kikset mener jeg forhippet på at leve op til en fejlagtig forestilling om, hvor skråsikker og sej hendes omgivelser gerne så, hun var.

Gunnhild drikker rødvin i store, grådige slurke, som var det en magisk vokseneliksir, og bliver helt barnlig at se på, når hun så vælter rundt i sin kæmperus. Hun føler sig konstant misforstået og udenfor, men er ikke desto mindre dømmesyg selv, når hun fortæller sine bofæller, den omhyggeligt sminkede Sara (Silje Holm Carlsen) og den håndboldspillende Peter (Runar Naustdal), om, hvor træt hun var af sine gamle klassekammerater, der gik op i ting så latterlige som håndbold og sminke.

Penisbilledkrise

Gunnhild har – igen med den filterløse mors upassende ord – ikke haft særlig mange venner. Til gengæld har hun fået sin første kæreste, en attenårig mekaniker ved navn Lasse (Sondre Brandsøy), som hun har efterladt derhjemme. Sex har de af juridiske (og måske også andre gode grunde) endnu ikke haft, men man fornemmer på deres korrespondance og Skype-samtaler, at Lasse ser frem til, at Gunnhild bliver 16. Det er tydeligt, at hun er skudt i ham, men også, at det er en ambivalent fornøjelse at tage imod hans lummerheder. Ud af det blå sender Lasse et billede af sin pik til Gunnhild, der uforvarende åbner billedbeskeden midt i en norsktime, lige som læreren (Sarah Benfaddoul) går forbi hendes bord.

I modsætning til Skam, hvor næsten alle voksne var ude af billedet og ude af stand til at komme ordentligt i kontakt med de unge, reagerer Gunnhilds lærer fuldstændigt eksemplarisk. Når hun stille og roligt fortæller sin elev, at hun ikke behøver finde sig i uopfordrede penisbilleder, og at hun ikke må sende det videre, bekender Lovleg kulør som infotainment eller oplysningskampagne. Og det er fint, serien bliver hverken anmassende eller bedrevidende af den grund.

Det virker oplagt, at Gunnhild lidt efter lidt skal opdage, at verden (måske minus ubetænksomme begærsobjekter) vil hende det godt, og at det er muligt at blive venner med typer, man i udgangspunktet føler sig forskellig fra. Den forudsigelighed i det overordnede plot er totalt til at leve med, så længe de enkelte scener er uforudsigelige og sjove. Man ved aldrig, hvilke katastrofelignende ansigtstab og akavede interaktioner, den arme Gunnhild bliver udsat (og udsætter sig selv) for.

Lovleg er langt mere komisk end Skam og Blank, men komikken virker ikke som et distancerende greb. Med så overbevisende en rådvildhed, som Gunnhild bliver spillet med, inviterer serien snarere til at sætte sig i den arme forvirrede stakkel af en kikset teenagers sted.

Generelt er der skruet op for det bøvede og uelegante ved teenagelivet i Lovleg. De roder mere, brækker sig mere og ser mere halvbagte ud, når de forsøger sig med at være cool. Kristine Ryssdalsnes Horvli er en stjerne til at se forlegen ud, de nervøse trækninger i hendes ansigt er helt præcise. Når Gunnhild forsøger sig med sin kiksede og påtagede version af sejhed, skinner den integritet, som hun formentlig skal lære at komme i kontakt med i løbet af sæsonen, alligevel igennem.

Kristine Ryssdalsnes Horvli bærer en stor del af æren for, at Lovleg foreløbig er en absolut seværdig serie; også for folk på lykkelig afstand af puberteten.

’Lovleg’ sendes på DR 3 tirsdag kl. 20.45. Afsnittene kan streames på dr.dk, og klippene kommer løbende på lovleg.p3.no, hvor der også findes ekstramateriale

• ingemaje lange