Læsetid: 5 min.

Med Christoffer Boes ’Kriger’ når den danske thrillerserie et nyt niveau

TV 2-serien om en veteran, der i samarbejde med sin faldne soldaterkammerats enke skal infiltrere en rockerbande, står solidt på skuldrene af tidligere nordic noir-serier, men giver den lige et nøk mere på de fleste parametre
Både plottet og persongalleriet i ’Kriger’ er aldeles fremragende, skriver Lone Nikolajsen. På billedet er Lars Ranthe, der spiller rockerpræsidenten og superskurk, og som har fået et ar under det ene øje, som giver ham et strejf af tegneserieskurkagtighed.

Både plottet og persongalleriet i ’Kriger’ er aldeles fremragende, skriver Lone Nikolajsen. På billedet er Lars Ranthe, der spiller rockerpræsidenten og superskurk, og som har fået et ar under det ene øje, som giver ham et strejf af tegneserieskurkagtighed.

TV 2

8. oktober 2018

Det er jo ikke, fordi dansk tv-dramatik har noget at skamme sig over, når det kommer til spændingsserier. Rejseholdet (2000-2004), Forbrydelsen (2007-2012) og de første sæsoner af Broen (2011-18) har i den grad gjort deres job, som – for lige at få det på plads – er at engagere så mange mennesker som muligt i et sammenhængende, stadigt mere tilspidsende krimiplot, hvis grundlæggende konflikter både finder sted på et politisk og et eksistentielt plan.

Det er ikke for ingenting, at nordic noir-krimien er blevet sin egen subgenre. 

Nul plothuller

Det er altså ikke nyt for nogen tv-seere at blive kontronteret med fiktionelle københavnske underverdener og etiske dilemmaer på allerhøjeste niveau hos politiet. Helte med et gevaldigt indestængt mørke, de forsøger at få under kontrol, mens de udfordrer reglerne og udforsker moralske gråzoner, er heller ikke en ny ting.

Christoffer Boes nye TV 2-serie i seks afsnit, Kriger, er fuld af alt det ovenstående, og er et imponerende og underholdende bud på, hvordan den danske thrillerserie kommer op på næste niveau.

Kriger er Boes første tv-serie. Sammen med den aktuelle Jussi Adler-Olsen-filmatisering, Journal 64, som han står bag, markerer Kriger endnu et skridt i retning af mainstream og væk fra den eksperimenterende filmkunst, han første gang forlod med sin biopic Spies & Glistrup fra 2013.

Boe mestrer heldigvis det gængse krimiformat. Plottet er lige dét mere stringent, end man er vant til.

Siden Forbrydelsen har det været en del af den ellers frydefulde oplevelse, som det ellers er at leve sig ind i en forbryderjagt, at man må bære over med plothuller. Dem er der – så vidt jeg kan se – nul af i Kriger, og det at man ikke skal bruge energi på at ignorere plotbelejlige usandsynligheder, gør ens indlevelse i historien så meget mere tilfredsstillende.

Kriger begynder med en soldaterbegravelse. Peter (Jakob Oftebro) er faldet i Afghanistan, og hans sergent, CC (Dar Salim), holder en tale med kontrolleret stemme og fuld skrald på den soldateretos, som man forstår, at han og Peter begge har levet efter. Den er i Kriger-versionen kendetegnet ved en meget idealistisk tilgang til målet – fred og frihed, intet mindre – og en pragmatisk tilgang til midlerne. Den enkeltes forpligtelse til at adlyde ordrer og ansvaret for gruppen er to sider af samme alvorlige sag.

På kirkebænken sidder Peters enke, Louise (Danica Curcic), og hans søn, Max (Jens Ferdinand Holmberg). Louise er politiefterforsker, og hellere end at give sig hen til sorgen vil hun gøre sit arbejde med at fælde rockerpræsidenten Tom (Lars Ranthe) og hans bande, Ulvene. 

Efter Peters død har CC valgt at stoppe i Forsvaret, og han døjer nu med den samme lede cocktail af rastløshed, PTSD-symptomer og tomhedsfølelse, som så mange andre hjemvendte soldater. Dagene går med at glo ud over Sydhavnen fra den båd, han bor i.

Louise er skarp nok til at se, at man kan slå to fluer med ét smæk og løse hendes problem med Tom og CC’s problem med tomhedsfølelse på én gang ved at gøre CC til undercoveragent og lade ham infriltrere Ulvene. Den er han mere end med på, også selv om missionen er så mørklagt og ulovlig, at politiet ikke kan love at redde ham, hvis det går galt. Hvad det nemt kan ske at gøre, idet en bandekrig er under optrapning. Og så ruller lavinen ellers derfra.

Alle nerver på højkant

Om persongalleriet i Kriger er der bare at sige, at det både er ekstremt traditionelt og aldeles fremragende.

Der er præcedens for, at kvindelige helte i krimiserier er sorgtyngede og/eller plaget af psykiske problemer. Det første gør sig helt klart gældende for Louise, men sorgen får lov at blive i baggrunden, mens hun gør sin ting, som er ret meget på linje med det projekt, hendes mand døde for: at bekæmpe skurke for at gøre verden fredeligere og sikrere.

De obligatoriske konflikter mellem følelse og fornuft bliver antydet, men aldrig overspillet i Danica Curcic’ virkelig cool gestaltning. Kvindelige krimihelte har så ofte været ude at skide (og tak for det, jeg ville hverken have undværet Forbrydelsens Sarah Lund eller Homelands Carrie Mathison). Nu er det fedt at se en af slagsen blive gjort interessant uden helt så høj psykisk bølgegang.    

Dar Salim gjorde en god figur som actionhelt i Fenar Ahmads Underverden fra sidste år, og det samme gør han i Kriger. CC er en mester i at tænke frem, slås og sætte sig i respekt, men snarere end at skildre ham som et overmenneske skildrer Kriger ham som en mand, der har brugt hele sit liv på at dygtiggøre sig i netop disse tre discipliner.

Når han brillerer i dem, er det erfaring fra et halvt voksenliv, der skinner igennem. Hver gang der er fare på færde, er det som om han vender hjem til en bevidsthedstilstand, han har savnet intenst.   

Gennem den unge og ikke så kvikke rockeraspirant Mads (Marco Ilsø) – seriens pendant til Bimmer i Bedrag – kommer CC hurtigt ind i inderkredsen omkring Tom. Lars Ranthe plejer ikke at spille superskurkeroller, men også han er usædvanligt god i sin rolle. Et ar under det ene øje giver ham et strejf af tegneserieskurkagtighed, mens hans lidt lave statur minder om, at hans magt ikke kommer af at være den største eller den stærkeste. Den kommer af, hvad man kan få andre til at gøre. 

Uden om de centrale karakterer svømmer nogle mindre fisk rundt og klarer sig med færre facetter uden af den grund at forfalde til klicheer.

Alles nerver er på højkant det meste af tiden, og det smitter, lige som det skal. Al den sitrende nervøsitet bliver udfoldet i billeder, der på ingen måde bryder med genren, men giver én en tiltrængt påmindelse om, hvad man kan udrette med nordic noir-skabelonerne.

Idyllen tager i Kriger form af et klassisk gulstenet parcelhus og et lige så klassisk kolonihavehus i træ. Uden noget sammenligningsgrundlag overhovedet vurderer jeg Ulvenes rockerborg som troværdig, om ikke andet så fordi den dovne, aggressive stemning, der hviler over den, er det.

 Omfanget af den sorte økonomi, som Ulvene lever af og for, bliver anskueliggjort af den kolossale lagerhal, som CC får til opgave at holde vagt i om natten. Det er også her, man ser, hvordan den gode kriger ikke bare formår at slå til, men også at holde sig opmærksom gennem lange, begivenhedsløse stræk. Det er smukt filmet, ikke mindst når karakterernes svedige ansigter fanger lyset.

Der er, trods mange tegn på det modsatte de senere år, håb for nordic noir-genren. Når det kan gøres så stilfuldt og elementært spændende, som det bliver gjort i Kriger, er den stadig relevant.

’Kriger’. Instruktion: Christoffer Boe. Manuskript: Christoffer Boe og Simon Pasternak. TV 2 mandag kl. 20.

Tidligere høstede Christoffer Boe flotte anmeldelser for kunstfilm som ’Reconstruction’. Nu prøver han at genopfinde sig selv som bredt appellerende historiefortæller.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ulrik mortensen
ulrik mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Marianne Ljungberg

Jeg ville gerne selv have set første afsnit af serien før jeg får anmeldelsen. Kunne man forestille sig at Information venter med at anmelde en serie til den er vist færdig?

Venligst

Henrik Ljungberg