Læsetid: 4 min.

Gastronomisk er ’Babettes gæstebud’ på Republique udsøgt, men som madteater lidt for sansemættende

Dramaet om hvordan den revolutionære kok Babette forløser både et lille nydelsesforsagende nordnorsk fællesskab og sig selv med sin jordiske madmagi føles sekundært i den generelt meget mættende iscenesættelse af ’Babettes gæstebud’ som madteater
»Gastronomisk er ’Babettes gæstebud’ på Republique udsøgt, men som stor, meget sammensat og samlet ret skiller maddramaet simpelthen,« skriver Informations anmelder.

»Gastronomisk er ’Babettes gæstebud’ på Republique udsøgt, men som stor, meget sammensat og samlet ret skiller maddramaet simpelthen,« skriver Informations anmelder.

Per Morten Abrahamsen

2. oktober 2018

»Jeg er en stor kunstner, mesdames,« konstaterer Babette, den franske husholderske, der viser sig at have en fortid som både mesterkok og revolutionær, efter hun ikke bare har bespist, men fortryllet og forløst sine to gudfrygtigt afholdende nordnorske fruer og deres gæster med sin finere franske kogekunst i Karen Blixens berømte novelle.

Ikke underligt at mangen en kok, amatør som professionel, har forsøgt at gøre Babette kunsten efter. Og hvad er mere oplagt, end at også det hold, der fik både roser og Reumert for Thomas Vinterbergs Festen som madteater på Republique sidste sæson, nu følger op med et bud på en Babette samme sted. Ligesom måltidet er et ritual med sin egen dramaturgi, scenografi og koreografi, og som sådan en fælles fortælling, der kan bringe os sammen, er teatret det jo også.

At spise sig igennem Babettes gæstebud på Republique er et sandt sansespektakel.

Instruktør Rolf Heim, dramaturg Simon Boberg og ’gastronomisk iscenesætter’ Mette Martinussens gæstebud er også så sansemættet og sansemættende i både ernæringsmæssig og decideret showmæssig forstand, at selve fortællingen om, hvordan Babette forløser både sine gæster og sig selv som kunstner falder lidt fra hinanden.

Benedikte Hansen er den kyndige blixenske fortæller, der fremkalder scenerne i den store sal, som scenograferne Torden og Lynild har skabt som en mellemting mellem køkken og kirke.

Ellen Hillingsøe kunne knap inkarnere den viljestærke Babette bedre. Hun har sit næsten for karikeret uskyldige modstykke i Marie Tourell Søderberg, der i dobbeltrollen som begge husets frøkener både jages af deres pietistiske provstefar (Klaus T. Søndergaard) og hver deres mere kødeligt interesserede tilbeder (begge spillet af Jens Frederik Sætter-Lassen).

Forestillingens højdramatiske brug af lys, røg og især af lyd og fælles salmesang – og af rytmerne, som hæren af tjenere, der tramper, hakker og dækker op på bordene, skaber, er i sig selv spektakulær. Og de madhistoriske indslag om, hvordan mad er en væsentlig del af nationale selvfortællinger og fyldt med etiske spørgsmål (hvilket udelukker, at vi skal spise skildpadde og foie gras, som de gør i Blixens novelle) er tankevækkende med deres kritiske kant. Det er også de prædikener, Søndergaard giver om, hvordan vi i dag aldrig har brugt så meget tid i vores samtalekøkkener på ikke at lave mad, mens vi ser på andre, der gør det på tv.

Hvordan mad meget raffineret kan fortælle, står skarpest i forestillingens første akt, hvor måltidet som jordisk ritualkunst slås tydeligt an med optoget af tjenere, der vækker vores sanser med fade og gryder med skulpturelle grøntsagsopsatser, dampende fond og næsepriklende eddike.

Under titlen »Revolutionen« gør det første måltid Babettes fortid på Pariserkommunens barrikader og talerne om måltidet som politisk og identitetsskabende fortælling helt konkret kropslig. Det er en stærk kødelig jordisk nadverfølelse at tage del i.

Vin fra samme øse

Op fra klaprende skraldespande smækker tjenerne hver vores ration mad i røde plastikposer foran os.

Måltidet af små vagtellår, der glinser på toppen af en dybrød samling af rødbede, sorte oliven, brombær og stykker af grillet hjerte. Synet er lige så blodigt og småmakabert, som det smager syndigt og urdriftstilfredsstillende af syrligt, sødt, salt og bittert.

Selve oplevelsen af at gnave benene med fingrene i det dunkle lys, mens tjenere går rundt og giver os hver vores tår røde vin fra samme øse, er ikke bare dramatisk og illustrativ, men næsten overrumplende rørende.

Den dekonstruerede skildpaddesuppe, der følger i seks separate dele – en blank og bristefærdig sfære af fiskefumé, ferske små solæg, fløjsbløde fiskeboller i muslingesauce, perfekt havsalt og al dente blækspruttebånd med spirulinastøv, sprængt kalvetunge med kombucha og gær i hver sin lille konservesdåse og sherry i glas – har samme på én gang klamlækre og tydeligt symbolsk talende karakter. Den er smågenial, men også så både tanke- og sansestimulerende, at hele det drama, der afvikles omkring bordene, føles som noget, der skal afvikles ind imellem de måltider, der så løber med opmærksomheden.

Selve indtagelsen af maden kommer der også lidt afviklingsstemning over. Det er lidt ærgerligt, at vi ikke smager det traditionelle norske måltid af klipfisk og øllebrød, der udgør det asketiske modstykke til Babettes finere franske køkken. Og det er meget ærgerligt, at vi må hælde en Gascogne så hurtigt i os for at nå ud og holde pause i foyeren – hvor der uden klar pointe er mere mad, småretshits fra hele verden.

I anden akt skal vi blande vores egen vinaigrette under Babettes bestemte instruktioner og trakteres så endelig med selve det fuldfede franske kunststykke af paté, confit og butterdej med duxelles af and og kalv, sennepssød rødvinssauce og romoverhældt, frugt- og flødeskumsflankeret Baba au Rhum, der efter alle kunstens regler taler til den mere klassiske velsmag. Det måltids magi er jeg personligt næsten for mæt i både mave og hoved til at mærke.

Gastronomisk er Babettes gæstebud på Republique udsøgt, men som stor, meget sammensat og samlet ret skiller maddramaet simpelthen.

'Babettes gæstebud'. Teater Republique. Idé og koncept: Rolf Heim, Mette Martinussen og Simon Boberg. Iscenesættelse: Rolf Heim. Gastronomisk iscenesættelse: Mette Martinussen. Manuskript: Rolf Heim og Simon Boberg efter novelle af Karen Blixen. Indtil den 10. november

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu