Læsetid: 3 min.

’Kusama’ handler om succes på trods af psykisk sygdom, modstand hjemmefra og en mandschauvinistisk kunstverden

Heather Lenz’ ’Kusama’ tager sit publikum på en fascinerende og livsbekræftende rejse i selskab med den japanske kunstner Yayoi Kusama og hendes ’larger than life’-værker
Det tager den japanske kunstner Yayoi Kusama tre dage at lave et af sine store, sort-hvide tuschværker.

Det tager den japanske kunstner Yayoi Kusama tre dage at lave et af sine store, sort-hvide tuschværker.

Camera Film

19. oktober 2018

Det er svært ikke at lade sig overvælde af den japanske kunstner Yayoi Kusamas farvestrålende værker. Det kan godt være, at kunstneren selv stort ikke smiler på de billeder eller i de videoklip, der binder Heather Lenz’ nye dokumentarfilm, Kusama, sammen. Men værkerne, der er fulde af kulør, polkaprikker, spejle og optimisme og livsglæde, får i hvert fald en til at smile og føle, at man er i godt selskab.

I 2015 udstillede den japanske kunster på Louisiana i Humlebæk, hvor hun medførte publikumsrekord og blev årsag til et hav af sortprikkede selfies på de sociale medier

Kusama, der i dag er 89 år, er ud af en konservativ overklassefamilie, der bestemt ikke ønskede, at hun skulle være kunstner. Tværtimod tog hendes mor pensler og lærreder fra den psykisk skrøbelige unge kvinde, der led af hallucinationer og brugte kunsten til at bearbejde dem. Men Kusama trodsede sin familie – og det øvrige mandsdominerede, reaktionære japanske samfund – og valgte i 1960’erne efter en brevveksling med den amerikanske kunstner Georgia O’Keeffe at rejse til New York.

Kusama plejede omgang med en række af datidens store, mandlige kunstnere – nogle af dem, heriblandt Andy Warhol, kopierede hendes ideer – og hun kæmpede med næb og kløer for at blive accepteret og få lov til at soloudstille. Det lykkedes så småt, men hun var kvinde, ovenikøbet japaner, og kvindelige kunstnere var ikke i høj kurs dengang.

I 1973 rejste hun tilbage til Japan, og 1970’erne og 1980’erne var lidt af en ørkenvandring for hende, og hun blev næsten glemt. I 1990’erne blev Yayoi Kusama dog genopdaget, og hun er i dag, siger Lenz, verdens mest populære kunstner og har sat rekord som den dyreste, nulevende kvindelige kunstner.

Imponerende arbejdsdisciplin

Måske er det hendes alt andet end lykkelige opvækst, modstanden fra omgivelserne og de mentale problemer, som er grunden til, at Yayoi Kusama har så svært ved at smile. Måske skyldes det, at hun tager sin kunst meget alvorligt og ikke vil spilde tiden med unødvendigt tant og fjas – og så smiler hun jo med både sin kunst og sit udseende.

Hun har en imponerende arbejdsdisciplin – også i en alder af 89 år – og undervejs i filmen fortæller hun, at hun, da hun forlod Japan, brændte mere end 1.800 af sine egne malerier. De var ikke gode nok. Det kunne hun gøre bedre.

Lidt overraskende er det, at Kusama i dag bor på et psykiatrisk hospital. Her sover hun om natten, mens dagene bruges i hendes atelier, der ligger ganske tæt på. Hun laver ikke skitser, får man at vide, men går blot i gang og bruger f.eks. tre dage på at lave en af sine store tuschtegninger med streger og prikker.

Kusama (originaltitlen, Kusama: Infinity, hentyder til kunstnerens spejludstyrede uendelighedsrum, som man blandt andet har kunnet se på Louisiana) er en traditionelt opbygget film, men den portrætterer en utraditionel kvinde og kunstner, der, siger hun, er ude på at sprede glæde og positivitet i verden.

Filmen byder på en række interview med andre kunstnere og med kunsteksperter, som har fulgt hendes karriere, og det er en fascinerende og livsbekræftende rejse, man er på i selskab med Kusama og hendes larger than life-værker.

’Kusama’. Instruktion: Heather Lenz. Manuskript: Heather Lenz og Keita Ideno. Amerikansk (En halv snes biografer landet over)

Heather Lenz’ film ’Kusama: Infinity’ har premiere samtidig med, at udstillingen Infinity Mirrors åbner 21. oktober i London. 90.000 billetter blev solgt på en eftermiddag i forsalg.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Runa Lystlund
  • Morten Hjerl-Hansen
  • Britta Hansen
Runa Lystlund, Morten Hjerl-Hansen og Britta Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu