Læsetid: 2 min.

’Searching for Ingmar Bergman’ er et meget fint portræt af en usikker, selvoptaget og dybt personlig kunstner

Den tyske filminstruktør Margarethe von Trotta tegner et personligt, kalejdoskopisk portræt af den svenske auteur i sin nye film, ’Searching for Ingmar Bergman’
Margarethe von Trotta (th.) taler med Liv Ullmann om Ingmar Bergman, der både var Ullmanns instruktør på mange film og nære ven og elsker i mange år.

Margarethe von Trotta (th.) taler med Liv Ullmann om Ingmar Bergman, der både var Ullmanns instruktør på mange film og nære ven og elsker i mange år.

Cinemateket

19. oktober 2018

Det var i januar 1960, at Margarethe von Trotta på én gang opdagede Ingmar Bergman og fandt ud af, at hun ville være filminstruktør.

Hun flyttede fra Tyskland, hvor hun følte, at hun var ved at blive kvalt, til Paris for at studere på universitetet, og det var venner herfra, som trak hende med i biografen for at se Det syvende segl (1957). Filmen var en åbenbaring for den unge kvinde, og nu vidste hun med sikkerhed, at hun ville være filminstruktør.

Den og mange andre historier om sit eget forhold til Ingmar Bergman fortæller von Trotta i sin nye film, Searching for Ingmar Bergman, der er en både personlig og kalejdoskopisk rejse rundt i den berømte svenske filminstruktørs værk og betydning for von Trotta og mange andre filmskabere.

Hun besøger den ø, Fårö, hvor Bergman boede og arbejdede de sidste mange år af sit liv, og taler blandt andre med to af hans sønner, tidligere elskerinder, samarbejdspartnere og en række instruktører, som sætter Bergman højt, deriblandt svenske Ruben Östlund og franske Olivier Assayas.

Tyskland fylder ikke overraskende en del – Bergman iscenesatte både teater og film i landet – men von Trotta når ganske langt rundt om og ned i Bergmans oeuvre.

Umiskendeligt fingeraftryk

Det er resulteret i et meget fint portræt af et på mange måder usikkert, selvoptaget menneske og en dedikeret og dybt personlig kunstner, hvis film stort set altid rummede selvbiografiske elementer. Ingmar Bergman blev en art rollemodel for de franske nybølgeinstruktører, netop fordi han var så stor en auteur og satte så umiskendeligt et fingeraftryk på sine film. Og Margarethe von Trotta var i øvrigt selv en vigtig skikkelse – sammen med blandt andre Volker Schlöndorff og Rainer Werner Fassbinder – i den nye tyske filmbevægelse, der manifesterede sig i 1960’erne.

Med den legendariske franske manuskriptforfatter Jean-Claude Carrière taler hun om Bergmans forhold til religion – hans far var præst, men selv mistede Bergman tidligt sin tro. Med Ruben Östlund taler hun om enten at tilhøre Ingmar Bergman-fløjen eller Bo Widerberg-fløjen i svensk film – Östlund tilhører Widerberg-fløjen. Og von Trotta og Daniel Bergman taler om at have en far, der nok interesserer sig for sin egen barndom – og på flere måder selv er et barn – men ikke for sine egne børn.

Selv fortæller von Trotta om, hvordan hun aldrig bevidst har forsøgt at kopiere Bergman i sine egne film – det er en dum idé, siger hun – men at inspiration fra hans film alligevel sniger sig ind i hendes, netop fordi han er så vigtig en del af hendes filmiske opdragelse og filmkunstneriske forståelse.

Sammen med Jane Magnussons Bergman – et år, et liv, der havde premiere tidligere i år, er Searching for Ingmar Bergman et glimrende sted at begynde, hvis man vil vide mere om den store svensker, der her i 2018 ville være blevet 100.

’Searching for Ingmar Bergman’. Instruktion: Margarethe von Trotta. Tysk (Cinemateket i København)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Hvad skal man snart tro?

Kim Skotte (Politiken) var mildest talt uimponeret over denne film. Jeg afbestilte den reserverede billet. Det var der så også andre grunde til.

Christian Monggaard er ganske positiv.

Alt ved det gamle: Når Politiken er negativ, er Information positiv - og vice versa.