Læsetid: 3 min.

Teater for unge viser os hvordan reptilhjernen slår til, når ungdommen presses for hårdt

To aarhusianske ungdomsforestillinger stiller på hver deres måde skarpt på, hvad det moderne samfunds forventninger gør ved unge i dag. I ’Grænser’ handler det om alt det usynlige, der adskiller mennesker. I ’#fremtiden’ fremstilles de urealistiske krav, vi stiller til den kommende generation. Det er teater, der åbner op for debat og dialog
Der er plads til både humor og alvor i Teater O og Black Box Theatres aktuelle forestilling #fremtiden.

Der er plads til både humor og alvor i Teater O og Black Box Theatres aktuelle forestilling #fremtiden.

Raphael Solholm

5. oktober 2018

Klimaforandringer, menneskevandringer, krige, katastrofer, stigende nationalisme og tonsvis af plastik.

Det er blot nogle af de ting, som den næste generation skal huske »at tage hånd om« i fremtiden ifølge de to skuespillere Lars Dammark og Anders Valentinus Dam i Teater O og Black Box Theatres nye ungdomsforestilling, #fremtiden.

Vi lever i en tid, hvor især de unge mærker et stigende pres. Der er så mange krav at leve op til i skolen, derhjemme, på de sociale medier og blandt vennerne. Et pres, der ikke mindskes af staten, som belønner de bedste og de hurtigste. Angst, stress og depression er stigende problemer blandt unge.

Men hvordan kommer det til udtryk på scenen i de forestillinger, der netop henvender sig til teenagerne?

Præstationskultur, angst og teenageliv

I #fremtiden sættes forventningspresset til den næste generation på spidsen med urealistisk høje krav.

»Jeg er max bekymret for fremtiden,« udbryder Lars Dammark og fremviser et overbevisende angstanfald med hjertebanken, vejrtrækningsproblemer og følelsesløse kropsdele.

#fremtiden er instrueret af Kamilla Wargo og Karina Dichov Lund, der elegant viser vejen for, hvordan teatret på samme tid kan behandle seriøse emner som angsten for det ukendte og tabet af kontrol – og alligevel gøre det både morsomt og underholdende undervejs.

Teenagelivet er også omdrejningspunktet for Teaterhuset Filuren og Teateriet Apropos’ forestilling Grænser, hvor der i Anne Zacho Søgaards instruktion er fokus på facader og fællesskaber.

Sandra Turell Henningsen spiller drengen Victor, der på overfladen er hård og distancerer sig fra fællesskabet i klassen. Udadtil ligner det ren arrogance, men publikum ser, at det er hans indre sorg og traumer, der spiller ind.

Anders V. Momme er vennen Frederik, der gør sit bedste for at forblive loyal, men som til sidst, af angst for at blive ekskluderet af fællesskabet, lukker Victor ude.

»Du bliver nødt til at lære at tilpasse dig,« konstaterer Victors far og understreger, at de voksne intet forstår om de sociale spilleregler, der gælder i en verden, hvor det er helt acceptabelt af oprette en lukket Facebook-gruppe:

»For alle os, der hader Victor«.

Når overlevelsesinstinkterne tager over

Det er de primitive kræfter, der er på spil i Grænser. Overlevelsesinstinkterne, der tager over i en verden, hvor det er svært at navigere i de sociale regler og kodekser. 

Også i #fremtiden er reptilhjernen i fokus. Her er angsten for det uvisse, den ukendte fremtid og de mange krav fra det omgivende samfund, årsagen til kroppens stressreaktioner. #fremtiden kommer omkring stort set alt. Fra klimaforandringer og flygtningestrømme over digitalisering og mobilvaner til sex og kroppens uundgåelige aldringsproces i form af »gigt, knogleskørhed og hofteskred«. Gennem mange små scener tegnes et klart billede af, hvorfor ungdomslivet bliver så uoverskueligt.

Men hvor Grænser langt hen af vejen er en alvorlig oplevelse, bliver det i #fremtiden morsomt, og de unge blandt publikum kvitterer med spontane latterudbrud og småfnisen i krogene.

Fælles for de to forestillinger – og mange af tidens ungdomsforestillinger i øvrigt – er, at man formår at holde det enkelt. Få, men effektive scenografiske virkemidler, så forestillingen kan spilles hvor som helst, og klare budskaber, der har en tydelig relevans for målgruppen. Oplagte emner til efterfølgende debat og dialog i skoleklassen.

Og når det, som i #fremtiden, kombineres med humor og småpinlige situationer, som publikum kan relatere til, opstår der et rum, hvor man kan give slip og lade sig rive med. Bare for en stund more sig over sig selv og den præstationskultur, vi lever i.

’Grænser’. Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren. Instruktør: Anne Zacho Søgaard. Medv: Anders V. Momme og Sandra Turell Henningsen. Scenograf: Daniel Bevensee.

’#fremtiden’. Teater O og Black Box Theatre. Instruktør: Kamilla Wargo og Karina Dichov Lund. Medv: Lars Dammark og Anders Valentinus Dam. Scenograf: Raphael Solholm.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu