Teaterversionen af ’Dancer in the Dark’ er et skønt orgie af lyd overalt og i alt

Højenergiske musicalscener, skuespilpræstationer, der kan mærkes helt ind i maven, nykomponeret elektronisk musik, en scenografi fuld af velfungerende detaljer og en tragedie, som bevæger sig direkte mod afgrunden. Anne Zacho Søgaards iscenesættelse af ’Dancer in the Dark’ på Aarhus Teater har det hele. Og mod alle odds går det hele op i en højere enhed
Sofia Nolsøe er overbevisende som den nørdede, halvblinde drømmer Selma, der knokler løs for at sikre sin søns syn.

Emilia Therese/ Aarhus Teater

2. november 2018

To vidt forskellige kvinder er i fokus på scenen. Den ene, med skarp, blond page, iført knaldgul kjole i 60’er-snit og matchende stiletter, står midt på scenegulvet og græder stille med bøjet nakke og hænderne knuget langs siden. Den anden, der har uglet, brunt hår og praktisk mørkt tøj, sidder på knæ oppe på den ene sidescene. En mand iført blodplettet undertrøje ligger livløs på gulvet foran hende.

Den knælende kvinde er Sofia Nolsøes Selma – hovedrollen i Lars von Triers kendte film Dancer in the Dark, den tjekkoslovakiske kvinde med en øjenlidelse, der langsomt gør hende blind. Kvinden, som har taget sin søn med sig til USA for at tjene penge nok til, at hans øjne kan blive opereret. Kvinden, som ikke fortæller nogen om sine kvaler, men holder det hele hemmeligt.

Manden på gulvet foran hende er Christian Hetlands Bill. Vennen og naboen, som bringer Selmas verden til fald og sætter en brat stopper for hendes fremtidsplaner. Og den anden kvinde, hende med de knugede hænder, er hans trofækone Linda, som Lise Lauenblad giver krop og tale som den ultimativt naive hustru, der med sit overforbrug helt uvidende er skyld i alles ulykke.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk