Læsetid: 3 min.

Efter voldtægten skal vi op og ud og have det lidt sjovt

Isabella Eklöf debuterer med en visuelt stilsikker og principielt set velgørende provokation: At fortælle om en ung kvinde, der modstandsløst, nærmest velvilligt, lader sig udnytte groft af alt og alle. Men hendes viljesløshed er ikke helt til at skelne fra filmens utilsigtede vaghed
’Holiday’ er sådan en film, man vil huske, men med en rumlende tomhed i maven, skriver Informations anmelder.

’Holiday’ er sådan en film, man vil huske, men med en rumlende tomhed i maven, skriver Informations anmelder.

Jonas Lodahl

11. oktober 2018

Sascha siger ikke noget til at få syngende lussinger af sin gangsterkærestes håndlanger, fordi hun har brugt lidt af de penge, hun skulle smugle til Tyrkiet.

Hun siger ikke noget til at blive drugged til villafest med hans entourage af venner, familie og Amagergangstere. Eller til at skulle sidde med to børn og se tegnefilm og spise vingummibamser, mens en fra slænget bliver tævet sønder og sammen af de andre i rummet ved siden af. Man kan bare skrue højere op for fjernsynet.

Spillefilmsdebutant Isabella Eklöfs Holiday vil blive husket for fotograf Nadim Carlsens stilbevidste billeder, der dyrker det campede, kulørte tyrkiske turistunivers af barer, vandrutsjebaner og spillehaller, som Sascha, spillet af det særlige talent Victoria Carmen Sonne, og hendes machosyge kæreste Michael (Lai Yde) boltrer sig i: Hvert tredje skud i hele filmen kunne man lave en filmplakat ud af – sådan en, der hilser på Harmony Korines pastelfarvede mareridt Spring Breakers.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu