Læsetid: 3 min.

4:48 er det klokkeslæt, hvor klarheden kommer på besøg, og psykosen holder pause

Aarhus Teater demonstrerer med ’4:48 Psychosis’, at de med ganske få virkemidler kan skabe en unik teateroplevelse, der med sit intimiderende nærvær og en kraftpræstation fra skuespiller Mette Døssing fylder et helt lokale med intensitet
Aarhus Teaters Mette Døssing leverer en kraftpræstation i Sarah Kanes monolog ’4:48 Psychosis’.

Aarhus Teaters Mette Døssing leverer en kraftpræstation i Sarah Kanes monolog ’4:48 Psychosis’.

Anna Marín Schram/Aarhus Teater

8. november 2018

Sarah Kanes ikonisk selvdestruktive dramatiske værk fra 1999, 4:48 Psychosis, er i Sargun Oshanas iscenesættelse skåret helt ind til benet. Et stort set tomt lokale, en flok forventningsfulde tilskuere og en skuespiller, der på højeste energiniveau bevæger sig frit rundt mellem dem.

I løbet af de ca. fem kvarter, forestillingen varer, holder Mette Døssing ene kvinde energiniveauet og intensiteten i top. Da hun træder ind i rummet, er hun klædt i sort fra elefanthuen øverst til de skinnende sorte Dr. Martens-støvler nederst. Hun er dyster i ordets bogstaveligste forstand. Mørk udenpå, og så afgjort også mørk indeni.

4:48 er et klokkeslæt. Det tidspunkt på dagen, »hvor klarheden kommer på besøg«.

Der, hvor psykosen kortvarigt holder pause. Og det tidspunkt, hvor kvinden foran os ønsker at dø. Uanset om midlet skal være en overdosis piller, overskårne pulsårer, en løkke fra loftet eller en kombination af det hele.

»Klokken 4:48 vil jeg hænge mig selv til lyden af min elskers åndedræt.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu