Bisses ’Tanmaurk’ er bissebombastisk

Den kludetæppede kunstpop er skiftet ud med storslået symfonik, når Bisse på ’Tanmaurk’ springer ud som croonende nationalforkynder
På Bisses nye album ’Tanmaurk’’ får vi filmromantiske blæsertemaer, kvidrende strygeranløb og forførende melodier, som hist og her er krydret med en firseragtig nattehimmelsynthesizer.

Martin Fælt Gonzales

23. november 2018

Den 31-årige Thorbjørn Bredkjær er berygtet for sit ustyrlige produktivitetsniveau: Der udkom tre Bisse-plader i 2015, to album og en EP året efter, sidste år blev det til en enkelt udgivelse, og med Tanmaurk er Bisse klar med sit andet album i indeværende år. Det er et karaktertræk, der som regel kan høres i den spraglede kunstpop, der bølger mellem drømmende guitarrock og elektroniske new wave-undersøgelser: en beatpoetisk og legesyg æstetik.

Men på Tanmaurk forlader Bisse den maniske rodebutiksrock til fordel for en nøje orkestreret lyd, hvor et fintmasket væv af strygere og blæseinstrumenter spiller hovedrollen i de overraskende storladne kompositioner. Denne gang er der intet tilfældigt eller improviseret over instrumenteringen; arrangeret af den dansk-bosniske kapelmester og pianist Adi Zukanovic fremført af Copenhagen Phil.

Det klæder virkelig Bisses messende og halvrappende vokal at være iklædt højglans og velour, der frembringer et mere digterisk og mindre vrøvlende udtryk, end vi er vant til – et yderst velfungerende greb. Samtidig understøtter sangenes tålmodige, flydende tempi, at Bisses velkendt affekterede stil pludselig kan fortolkes som stjernestøvsteatralsk – i gæld til 1920’ernes croonertradition – snarere end pågående og gadedrengskækt.

Det nye symfoniske bagtæppe spiller således virkelig til Bisses fordel; hans karaktertræk er fuldt intakte, men den nye kontekst giver dem et ganske anderledes – og forfriskende – skær. Bisse er ikke kun udskejende indierockikon, nu er han også grandios og bombastisk med rank ryg uden ironi. En rolle, han indtager med forbløffende veltilpashed. Der er intet anstrengt over Bisses ægteskab med det orkestrale, selvom han i den grad betræder nyt territorium. Imponerende.

Fædrelandssymfoni

Af pladens 12 numre gælder det blot for tre, at de tilnærmelsesvist passer ind i Bisses hidtidige diskografi. På »Fællesbrev fra Sveg Vårdcentral« danner trommesæt, orgel og elguitar nummerets rygrad, mens »Lichtenbergs Løver« og i særdeleshed »Verdens Ældste Kitesurfer« er bygget op om nøgne akustiske guitarfigurer. På pladens øvrige sange er slagtøj og guitar stort set fraværende.

I stedet får vi filmromantiske blæsertemaer, kvidrende strygeranløb og forførende melodier, der både støtter og spejler vokalen. Hist og her krydret med en firseragtig nattehimmelsynthesizer. De mest udpræget croonede sange er »Denamearca«, »Kærestebrev Til Verden«, den første del af »Danmarkshavn« og »Himmelbjerget«. Og som titlerne antyder, er det ikke kun arrangementerne, numrene har til fælles, men også det lyriske indhold.

»Et land går sejrsgang i mit hjerte/ det har vind i håret og kalk i årene,« lyder det på samme nummer, hvor vi i omkvædet, bævende og indfølt, får gentaget de to ord: »under Himmelbjerget.«

Det er smukt og medrivende i pardans med den teatralske orkestrering, men Bisses fædrelandsfortælling bevæger sig også ud over det uskyldsromantiske – særligt på »Grand Danois«, pladens næsten ti minutter lange højdepunkt.

Her leder en mørkmystisk strygerintro op til en messende forkyndelse om landet med det »fladstrakte motorvejsnet«, »fladmaste boligkomplekser« og »fladtrådte fladlandsbeboere« med deres »særligt fladpandede fladlandsunderholdning«. Et land med »lavtliggende lavenergisbyer«, »lavtstående lavvandsbeboere« og »lavkultur«.

Men én ting er sikkert: Der er intet hverken fladt eller lavt over Tanmaurk.

Bisse: ’Tanmaurk’ (Showbisse Inc.).