Læsetid: 3 min.

Forstå Beethoven gennem Kristian Leth – med et smut forbi Beach Boys og Kanye West

Kristian Leth har skabt en postcastserie om Beethovens strygekvartetter og deres betydning i vores tid. Det er ofte gedigen musikformidling og et ambitiøst projekt med stærke kilder og fascinerende sammenligninger
Kristian Leth er en god formidler, et klogt menneske, en erfaren navigatør i de elektroniske landskaber, og disse komponenter sikrer et dynamisk produkt, som ikke støver.

Kristian Leth er en god formidler, et klogt menneske, en erfaren navigatør i de elektroniske landskaber, og disse komponenter sikrer et dynamisk produkt, som ikke støver.

Peter Nygaard Christensen

6. november 2018

Kristian Leth har produceret flere podcastserier for P2. I 2013 om Richard Wagners Nibelungens Ring, om Beethovens symfonier i 2014, og sidste år indkredsede han fænomenet Glenn Gould.

Serien om Beethovens strygekvartetter blev sendt før livetransmissionerne af Den Danske Strygekvartets koncerter, anmeldt i dagens avis, og var som sådan en del af et usædvanligt fremstød i P2. Det er usædvanligt fordi man sjældent rydder aftenfladen en hel uge, og fordi dybdegående podcasts, som i gamle dage hed radiomontager, er en relativ sporadisk genre i kanalens daglige liv.

Kristian Leth er en god formidler, et klogt menneske, en erfaren navigatør i de elektroniske landskaber, og disse komponenter sikrer et dynamisk produkt, som ikke støver. Når Leth tilmed er et kendt navn, sikrer man at ramme de målgrupper, som jeg mener serien er henvendt til, nemlig de generelt musikinteresserede, ikke-gråhårede, uden videre erfaring med at lytte til strygekvartetter i det hele taget.

Analyse og oplevelse

Straks i den første podcast får vi præsenteret Leths samtalepartnere, alle topkompetente: David Harrington, grundlæggeren af den amerikanske Kronos Kvartet – den moderne kammermusiks ikoniske ensemble. Professorerne Richard Kramer og Scott Burnham fra City University of New York – begge Beethoven-specialister.

Kunsthistorikeren Alessandra Comini fra Columbia University, forsker i Beethoven-myten. Violinisten Tutter Givskov fra den hedengangne Københavns Strygekvartet, som opførte Beethoven-cyklussen fire gange. Og endelig de to violinister fra Den Danske Strygekvartet, Frederik Øland og Rune Tonsgaard Sørensen.

Disse stemmer flettes ind i de seks podcasts, monteret med musikmosaikker og musikanalyser – absolut ikke kun af Beethoven - og Leth er manden med en mission: Hvorfor betyder Beethovens 16 strygekvartetter stadig så meget for os i dag?

Spørgsmålet søges besvaret ved en overflyvning af genrens historie, musikæstetiske overvejelser og nedslag i Beethovens kanon, som gang på gang konfronteres med vor tids angelsaksiske musikkultur. Det er et ambitiøst og fascinerende mix, som lykkes udmærket trods en tendens til at trække visse pointer i langdrag.

Der er således en amerikansk slagside på kommentatorsiden. Leth bor i New York, det har nok lettet kontakten til eksperterne, og det har afgjort sin styrke med det amerikanske sprogs ligefremme måde at fremlægge vanskelige emner på. En ikke ubetydelig anke er nu, at man ofte misser detaljer i indslagene, enten fordi de er artikuleret lidt sjusket, eller mikrofonen ikke er tæt nok på vedkommende.

Det sidste gælder David Harrington, som befinder sig i et byrum med rigelig cleansound, men han kommer dog med et af de mest fængende statements i hele serien: Som stor dreng og amatørviolinist hørte han tilfældigt opus 127 på grammofonplade, og bare lyden af den første magtfulde Es-dur-akkord ændrede ganske simpelt hans liv.

Fugaens transcendens

Femte podcast er den mest vellykkede – med opus 130 og 132, to af de sene, også kaldt gale kvartetter, som Leth iøvrigt sammenligner med albums af Beach Boys, Kanye West og David Bowie.

Og i en dagligstue med bornholmerur taler den 88-årige Tutter Givskov om den svære musik, der ikke kan forklares. Men det prøver de amerikanske professorer så alligevel, både i teknisk og mere metaforisk forstand.

De to violinister fra Den Danske Strygekvartet beretter om adagioen i opus 132 Heiliger Dankgesang, som i forbindelse med en opførelse knyttede sig til et dødsfald i den nære familie. Scott Burnham giver en analyse af opus 130 med den overjordiske cavatina og den monsteragtige Grosse Fuge, motivet fra den sidste nynnes, mens det spilles, hvorefter stormen sætter ind på skift i de fire stemmer.

Da fugaen kommer ind i smult vande, samler Leth op hen over musikken. Om fugaens betydning for Beethovens tænkning, om satsens videre skæbne, om hvordan denne uhyre kontrastrige og kantede musik transcenderer det vedtagne billede af den heroiske komponist.

Samlet set en væsentlig og gedigen musikformidling, som forstærker et længe næret ønske om, at P2 måtte lægge sig i selen og producere meget mere af den slags.

’Beethovens strygekvartetter ifølge Kristian Leth’. Podcast. 6 afsnit a 50 min. Lyt på den podcasttjeneste eller på DR P2.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jørn Andersen
  • Mikael Velschow-Rasmussen
Jørn Andersen og Mikael Velschow-Rasmussen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu