Det går lidt stærkt på DR’s følelsesfabrik

Folket får adgang til DR’s fotogene faciliteter og store musikalske kapaciteter i det nye underholdningsprogram En sang fra hjertet. Her synger almindelige danskere en sang til deres nære og kære om noget, der ligger dem på sinde. Desværre går programmet så tjept, at man som seer ikke bliver lukket ind i festen
Christoffer savner sine venner, der er flyttet til København. Det synger han en sang til dem om i programmet En sang fra hjertet.

DR Presse

16. november 2018

Det er ikke svært at forestille sig den opløftede stemning, der har været under udviklingen af DR 1’s nye underholdningsprogram, En sang fra hjertet.

TV 2 har godt nok overtaget X Factor, men med det her nye programkoncept fortsætter DR1 sin stolte tradition for at give helt almindelige (og almindeligt spøjse) mennesker luft under deres musikalske vinger. En sang fra hjertet stiller som X Factor en scene til rådighed for mennesker, der kan og vil synge en sang for os andre, men for en gangs skyld er der ikke tale om et talentshow. I stedet for konkurrenceelementet fokuserer man på deltagernes egne historier, som også tit spillede en rolle i X Factor. Især først på sæsonen, hvor det musikalske niveau er lidt ujævnt. Det handler ikke om at vinde, men om at vise, hvad man føler, og at gøre det med bravour.

Deltagerne i En sang fra hjertet har alle meldt sig med et ønske om at synge en bestemt sang, hjemmeskrevet eller velkendt, til et bestemt menneske i en bestemt anledning. De udvalgte får så en dag i studiet sammen med en af programmets fire producere, Chief One, Lina Rafn, Cutfather og Lars Ankerstjerne. De første tre kender man fra X Factor, den fjerde skal være dommer på programmet ovre på TV 2. Med hjælp fra DR’s kor og orkestre skal de indspille den bedst mulige version af den valgte sang, som så trykkes på vinyl og afspilles for den udvalgte modtager. På den måde vil programmet gøre verden til et mere følelsesmæssigt forløst sted. Nobel ambition.

Helt almindelige, store følelser

I den indledende speak bliver deltagernes historier kaldt unikke, men i virkeligheden er de ret almindelige. Det bliver de hverken mindre intense eller relevante af. Den hyppigst forekommende følelse er taknemmelighed, og taknemmeligheden er rettet mod veninder, kærester, mænd, koner, mødre, arbejdsgivere samt læger og sygeplejersker.

Deltagerne synger til dem, de er flyttet fra hjembyen til København sammen med, til dem, der har støttet dem i deres musikalske virke ved at rose eller holde skansen derhjemme, når der skulle øves eller turneres, dem, der sørger for et godt arbejdsmiljø med mange medarbejderture, og dem, der har kureret dem for kræft.

På den måde viser En sang fra hjertet potentielt et tværsnit af, hvad den danske befolkning går og har at glæde sig over. Det er da ikke så dårligt fundet på.

Problemet er, at det går så overdrevet tjept på den store musikalske følelsesfabrik, som DR har stablet på benene. Knapt har deltagerne sat sig ned (og udtrykt deres uforbeholdne begejstring for produceren og den mulighed, DR nu giver dem), før producerne på en indstuderet måde begynder at agere talkshowværter og begynder at udspørge deltagerne om det, de allerede godt ved, at deltagerne har meldt sig til at have på hjerte, under dække af at skulle finde ind til kernen af sangen. Som om det var en integreret del af den normale arbejdsproces.

Selvfølgelig bliver man påvirket af at høre deltageren Mette udtrykke sin taknemmelighed over for de læger og sygeplejersker, der fik hende gennem hendes kræftforløb. Det samme med Sara, der også har overlevet kræft og indspiller sin sang som tak til sin mor. Men ens medfølelse (denne fine, fine følelse) bliver voldsomt forceret, når f.eks. Cutfather straks efter udtaler til kameraet, at han simpelthen ikke ved, hvad han skulle gøre, hvis et af hans børn fik kræft. Og så: klip tilbage til arbejdet i studiet.

Nogle andres fest

Det er ikke engang særlig meget, man når at se til arbejdet i studiet. Ikke nok til, at man får fornemmelsen af, at deltagerne og producerne prøver sig frem og finder hinanden. Deltagerne synger, producerne guider, præsenterer måske et arrangement, og hele tiden klippes der til individuelle interviews, hvor deltagerne fortæller om, hvordan de har det med at være i gang med det, man knap nok ser dem være i gang med. Man får ikke fornemmelsen af et daglangt slid, snarere fornemmelsen af pludselig at befinde sig til en fremmed familiefest, hvor der tales højstemt og semiprivat om ’li-vet’ (udtalt med tydeligt v).

Programmets udgangspunkt er, at deltagerne skal overraske deres nære og kære med en sang, men de bliver også selv overrasket, når produceren slår døren op til DR Big Bandet, der skal akkompagnere dem, eller den sanger, deltageren har ladet sig inspirere af.

I nogle tilfælde virker det, som om programmets forskellige elementer er slået sammen for at spare tid. F.eks. når den herligt bitre jyde, der har skrevet sangen »Fuck You Copenhagen« til alle hans venner, der er flyttet til hovedstaden, bliver konfronteret med de to venner, der kunne den dag. Pludselig står de der i studiet foran ham, og da Ankerstjerne beder ham synge direkte til dem, bliver det gudhjælpemig det bedste take hele dagen. Til gengæld går man glip af at se ham selv præsentere det færdige nummer som en gestus rettet mod dem, og det er lidt et antiklimaks.

De fleste synger godt i løbet af de tre første udsendelser, som jeg har set. Undtagelserne er grupperne, som så til gengæld er leveringsdygtige i ekstra mange – og ikke specielt tunge – følelser. Stemningen er høj, når de udviklingshæmmede medborgere i bandet Pædagogfri Zone synger til en, der hedder Emils mor, eller når personalet fra Jydsk Emblem Fabrik i Silkeborg synger til deres chefer Hanne og Stig (hvilket rimer på »Vores arbejdsplads er et sted/ vi godt kan li'«). Men det er stadig som at være med til nogle andres fest.

En sang fra hjertet. DR 1 onsdag kl. 20.45.