Man savner slet ikke Frank Underwood i sjette og sidste sæson af ’House of Cards’

Claire Underwood griber magten i sjette sæson af ’House of Cards’, der havde premiere på Netflix i går. Man savner ikke Frank, men fascineres i stedet af Claire Underwoods begavede og iskolde magtspil og hendes ord om, at den hvide, midaldrende mands tid er forbi
Claire Underwood (Robin Wright) har i dén grad sat sig tilrette i Det Ovale Kontor i sjette og sidste sæson af den politiske dramaserie ’House of Cards’. Foto: Netflix

David Giesbrecht

3. november 2018

»Min tur!«

Femte sæson af Netflix’ House of Cards sluttede med, at Claire Underwood, den amerikanske præsident, kiggede direkte i kameraet og erklærede, at nu var det altså tid til, at hun kom til fadet efter i fem sæsoner at have stået i skyggen af sin vanærede mand, Francis ’Frank’ Underwood. Det var en næsten profetisk udtalelse af Claire, der spilles af Robin Wright, fordi siden da er Kevin Spacey, der spillede Frank, blevet fældet af #MeToo og skrevet ud af serien. Sjette sæson begynder således med meddelelsen om, at han er død.

Af naturlige årsager, forlyder det, men efterhånden som sæsonen skrider frem, er der tegn i sol og måne på, at hans død måske slet ikke var så naturlig. Og det er ikke den eneste måde, hvorpå Frank hjemsøger Claire og besværliggør hendes forsøg på at holde fast i magten. Helliger målet også midlet i lige så høj grad for Claire, som det gjorde for Frank? Det vil vise sig – men ingen tvivl om, at hun er lige så beregnende, begavet og snu et politisk dyr som sin mand.

Den smule menneskelighed, hun bar rundt på i begyndelsen af serien, er for længst sivet ud af hende, og i femte sæson gjorde hun sin afdøde mand kunsten efter og slog en besværlig elsker ihjel for at holde på sine og Franks hemmeligheder. Det var et chokerende øjeblik, hvor Claire for alvor afslørede sin egen natur. Og, som hun siger på et tidspunkt i sjette sæson, så har hun nu endelig erkendt, at Frank blot var en trædesten for hende på vejen op ad rangstigen. Et andet sted i den nye sæson siger Claire, at den hvide, midaldrende mands tid er forbi, og man må sige, at hun sidder i en unik position til gøre noget ved det.

En kvindes frigørelse

Alt er naturligvis ikke idel lykke. Et hovedrigt og magtfuldt søskendepar, Bill og Annette Shepherd (spillet af Greg Kinnear og Diane Lane), der tidligere har lavet aftaler med Frank, forventer loyalitet, hvis ikke regulær underkastelse, af Claire. Men hvis der er noget, som hun, præsidenten, ikke længere vil finde sig i, så er det at lade andre tage beslutningerne for sig.

Det kræver dog en del politisk finesse at manøvrere sig ud af den ufordelagtige position, som bliver besværliggjort af, at Bill og Annette har placeret en håndlanger endog meget tæt på Claire, nemlig vicepræsident Mark Usher (Campbell Scott). Med til historien hører også, at hun og Annette er ungdomsveninder, og at der gemmer sig et uskyldstab af de større i Claires fortid, som måske er en del af forklaringen på, hvorfor hun er så iskold, når det kommer til menneskelige relationer.

Sjette sæson af House of Cards bliver altså også en historie om en kvindes frigørelse – den mest magtfulde kvinde, ja, det mest magtfulde menneske, i verden, hvilket kan få stor betydning for mange andre kvinder. At House of Cards kun er blevet mere kønspolitisk for hver sæson, ikke mindst i kølvandet på #MeToo og anklagerne mod Kevin Spacey, understreges også af, at der står endnu flere kvinder bag kameraet end sædvanlig. Mange af sæsonens otte afsnit er nemlig skrevet og instrueret af kvinder.

Regulær snedronning

Det betyder ikke, som man måske kan fornemme af ovenstående, at det politiske spil i seriens udgave af Washington er mindre hårdt eller beskidt. Nærmest tværtimod. Claire skal begå sig i en mandeverden, der ikke er vant til eller tryg ved at lade kvinder bestemme, så hun må nærmest gøre sig hårdere end mændene. I de fem afsnit, jeg har fået lov til at se, vælger hun i dén grad magten, og det er fascinerende at følge med i, hvordan hun dirigerer sine omgivelser, allierede – gamle kendinge og nye ansigter – og modstandere, som var hun en virtuos dirigent, de et velspillende symfoniorkester og resten af verden en scene foran et både forvirret og måbende publikum.

Frank havde et vældigt temperament, som indimellem stillede sig i vejen for ham. Claire er en regulær snedronning og lader sig tilsyneladende ikke forstyrre af noget så uvæsentligt som følelser. Den russiske præsident, Petrov (Lars Mikkelsen), kalder hende en gangster, og som hun selv siger: »Præsidenter kan ikke tillade sig at være menneskelige. Man er nødt til at vælge mellem magt og kærlighed.«

Man savner ikke Frank Underwood i denne sæson af House of Cards. Også hans tid er forbi. Claire – Robin Wright er i topform, aristokratisk, smuk og elegant – taler i endnu højere grad end Frank til kameraet.

Hun er som en tryllekunstner, der gang på gang forbløffer med sine utrolige trick, hvorefter hun betror sig til os og på én gang gør os meddelagtige og viser os hemmeligheden bag tricket. Det er vældig effektivt og morsomt, og jeg må sige, at jeg glæder mig til at se, hvor sæsonen og serien ender–afslutningen på femte afsnit er f.eks. lidt af en bombe.

’House of Cards’. Skabt af Beau Willimon. Sjette sæson ligger nu på Netflix. De foregående fem sæsoner ligger der også

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel