Teaterversionen af ’Dancer in the Dark’ er et skønt orgie af lyd overalt og i alt

Højenergiske musicalscener, skuespilpræstationer, der kan mærkes helt ind i maven, nykomponeret elektronisk musik, en scenografi fuld af velfungerende detaljer og en tragedie, som bevæger sig direkte mod afgrunden. Anne Zacho Søgaards iscenesættelse af ’Dancer in the Dark’ på Aarhus Teater har det hele. Og mod alle odds går det hele op i en højere enhed
Sofia Nolsøe er overbevisende som den nørdede, halvblinde drømmer Selma, der knokler løs for at sikre sin søns syn.

Emilia Therese/ Aarhus Teater

2. november 2018

To vidt forskellige kvinder er i fokus på scenen. Den ene, med skarp, blond page, iført knaldgul kjole i 60’er-snit og matchende stiletter, står midt på scenegulvet og græder stille med bøjet nakke og hænderne knuget langs siden. Den anden, der har uglet, brunt hår og praktisk mørkt tøj, sidder på knæ oppe på den ene sidescene. En mand iført blodplettet undertrøje ligger livløs på gulvet foran hende.

Den knælende kvinde er Sofia Nolsøes Selma – hovedrollen i Lars von Triers kendte film Dancer in the Dark, den tjekkoslovakiske kvinde med en øjenlidelse, der langsomt gør hende blind. Kvinden, som har taget sin søn med sig til USA for at tjene penge nok til, at hans øjne kan blive opereret. Kvinden, som ikke fortæller nogen om sine kvaler, men holder det hele hemmeligt.

Manden på gulvet foran hende er Christian Hetlands Bill. Vennen og naboen, som bringer Selmas verden til fald og sætter en brat stopper for hendes fremtidsplaner. Og den anden kvinde, hende med de knugede hænder, er hans trofækone Linda, som Lise Lauenblad giver krop og tale som den ultimativt naive hustru, der med sit overforbrug helt uvidende er skyld i alles ulykke.

Endnu en film på teaterscenen

Det er snart mere reglen end undtagelsen at en teaterforestilling i disse tider skal baseres på en film eller en roman. Med en så kendt film som Lars von Triers Dancer in the Dark bliver forventningerne let tårnhøje og vanskelige at indfri.

Men det lykkes. Teatrets unikke nærvær skaber sammen med Marie Højlund og Morten Riis’ smukke lydunivers en absolut helstøbt iscenesættelse, der på samme tid er tro mod filmens oprindelige fortælling og alligevel er helt sin egen.

Du er ikke i tvivl, når du ser instruktør Anne Zacho Søgaards version af Dancer in the Dark. Der er lyde overalt og i alt. For den næsten blinde Selma er lydene i fokus. Forstærkede, forvrængede, forvirrende. Den ekstreme sansepåvirkning, der som et bombardement rammer hovedpersonen, står knivskarpt frem for os, som sidder i salen og betragter hendes tragedie.

Højlund og Riis har skabt musikken af lyde fra Selmas hverdag. Der er klik og klonk fra produktionsapparaterne på fabrikken, hvor Selma arbejder. En kuglepen, der tappes mod en bordplade, raslen af hårnåle i en bøtte, skridt, der som trampen runger gennem lokalet, en børste, der stryger over stål, lyden af papkasser, der rammer hinanden. Alt sammen lyde, der står mere og mere tydeligt frem i takt med, at Selmas syn forsvinder.

Aarhus Teaters kor præsterer alt fra velklang til skarpe disharmonier i deres vekslende statistroller. Med lyd og fysisk tilstedeværelse på scenen, som vi også så dem tidligere på året i Biedermann og brandstifterne, bliver de aktive medspillere i fortællingen.

Ud over musikken er også sangteksterne nye. Patrick Ellsworth, der har stået for dramatiseringen, har sammen med den danske oversætter Stine Pilgaard skrevet tekster til sangene, som med deres hverdagslyrik passer perfekt ind i det uglamourøse billede, Anne Zacho Søgaard tegner så fint af Selmas liv.

Fokus på detaljerne

Det er alle de små valg og tiltag i scenografi og instruktion, der giver Dancer in the Dark på Aarhus Teater det lille ekstra touch. For slet ikke at tale om Kasper Ravnhøjs koreografi, der med et mix af energiske dansemoves og lange glidende bevægelser, som sender skuespillerne tværs over scenen, sætter tempo og skaber dynamik i forestillingen.

Lydbilledet er omdrejningspunkt fra start til slut. Men uden Helle Damgårds scenografi, ville effekten have været meningsløs. Der er mange fine funktioner og ideer. Marie Højlund iført kakifarvet kedeldragt styrer lydeffekterne fra et stort panel på scenen, der forestiller en del af fabrikkens maskineri. Og i andet akt bliver placeringen af Sofia Nolsøe lige under en bar elpære, en enkel understregning af hendes halvt lukkede øjne, hendes blindhed, der mod slut næsten er total.

Der er masser af hjerte og svære følelser i Anne Zacho Søgaards iscenesættelse. Men der er også blevet plads til lidt humor hist og her. Det kan være svært at ramme balancen, men tragedien mister ikke fokus. Den bliver derimod forstærket ved de enkelte påmindelser om, at livet ikke kun er sørgeligt. Hvem kunne f.eks. have vidst, at Anders Baggesen iført vinrødt velourjakkesæt kan stepdanse og synge på et ukendt slavisk sprog?

Når Selmas fantasi tager over og det hele går i elektronisk musicalmode, bæres fortællingen frem af den stemningsfulde og mættede klang, der på nogle punkter minder om musikken i teatrets Lyden af de skuldre vi står på fra 2017. Men hvor publikum da kendte numrene og kunne nynne med, er der i Dancer in the Dark ingen genkendelighed til stede. Alligevel bliver især én af sangene hængende i ørerne efter forestillingen. Jeg tager mig selv i at nynne »du er en danser, en danser i mørket« på vej hjem gennem Aarhus’ nattemørke gader. Forestillingen – og især musikken – bliver siddende i kroppen længe efter, at lyset er slukket og salen er tømt.

’Dancer in the Dark’. Tekst: Patrick Ellsworth og Stine Pilgaard. Instruktør: Anne Zacho Søgaard. Scenograf: Helle Damgård. Lyd og musik: Marie Koldkjær Højlund og Morten Riis, Klaus Q. Hedegaard og Steffen Lundtoft Jensen. Koreograf: Kasper Ravnhøj. Med: Sofia Nolsøe, Christian Hetland m.fl. Spiller på Aarhus Teater til 8. december.

• ingemaje lange
ingemaje lange anbefalede denne artikel