Homecoming er navnet på et statsligt finansieret tilbud til nyligt hjemvendte veteraner, beliggende i en kontorbygning i Tampa, Florida. Her får de tidligere soldater officielt hjælp til at komme videre i tilværelsen efter militærtjenesten. Der er workshops, terapisessioner og tre obligatoriske måltider i den smagfuldt indrettede kantine hver dag.
Derudover er der nogle seriøse ugler i mosen, som den daglige leder, den nyuddannede psykolog Heidi Bergman (Julia Roberts) får sværere og sværere ved at negligere.
Fire år senere står hun så og tager imod ordrer på en diner i sin hjemby et andet sted i Florida, da en stædig og kejtet mand ved navn Thomas Carrasco (Shea Whigham) fra en klageinstans under Forsvaret kommer og trænger sig på. Gennem de ti halvtimers afsnit, der udgør første (og næppe sidste) sæson af Homecoming ser man, hvordan Heidi Bergmans forsøg på at undslippe den specifikke del af sin fortid bliver erstattet af et forsøg på at konfrontere den.
De to handlingsspor adskiller sig tydeligt formmæssigt fra hinanden, idet tiden på Homecoming-projektet er i bredskærmsformat, mens tiden fire år og et gevaldigt fortrængningsbehov senere er holdt i et smallere kvadratisk format.
Det kunne man godt kalde en tyk metafor for indskrænkethed, men det er et greb, der virker helt fint og umiddelbart, fordi det på en diskret måde gør klart, hvilken bevidsthedstilstand hovedpersonen befinder sig i. I det hele taget er instruktøren, Sam Esmail, der også står bag Mr. Robot, opfindsom i sin brug af tv-skærmen.
Startet som podcast
Homecoming er den første tv-serie, Julia Roberts medvirker i, siden tv-serier begyndte at være prestigefulde for efterhånden en del år siden, og hun er en stjerne til at give rollen som Heidi Bergman en vild og dirrende energi, både i medgang og modgang.
Samspillet med Stephan James, der spiller klienten Walter Cruz funkler også, hvilket har en del at sige, fordi deres relation er motoren i Homecomings klassiske, men ikke desto mindre tilfredsstillende thrillerplot. I rollen som Heidi Bergmans skruppelløse overordnede Colin Belfast er Bobby Cannavale både uhyggelig og komisk. Sjælden kombination.
Serien er oprindeligt skabt som en – fremragende og stadig vildt anbefalelsesværdig – fiktionspodcast, der nu har kørt i to sæsoner. At overføre manuskriptforfatterne Eli Horowitz og Micah Bloombergs velskrevne og godt udtænkte historie fra ét medie til et andet har krævet en indsats.
Det kan man måske sige sig selv, og ellers kan man høre alt om det i podcasten Start Up fra podcastselskabet Gimlet Media, der også står bag Homecoming. Her har de gennem fem afsnit dokumenteret besværet med eksempelvis at få en levende pelikan til at hoppe op på et bord (i podcastudgaven kunne det ordnes med lydeffekter), eller nødvendigheden af at skrive lufthavnsscener ud, fordi de er for dyre at lave på tv.
Podcasten var fremragende, ikke mindst fordi den udnyttede mediets evne til at etablere genkendelige rum med lyd så effektivt og så underholdende. En stor del af dialogen foregår i telefonen, og et helt centralt handlingsspor er gengivet som lydfiler optaget på Heidi Bergmans diktafon i terapilokalet på Homecoming-centeret.
Også som tv-serie er Homecoming fremragende. Produktionsdesignet er ekstremt gennemført: Alting er lige på vippen mellem at ligne et lille stykke virkelighed og en vanvittig fantasiforestilling, halvfjerdserpræget er mildt fremmedgørende uden at distrahere, og kameraføringen er med sin tilbøjelighed til at filme personerne ret oppefra, som var de små forsøgsmus i et bur, mere end almindeligt elegant.
'Homecoming'. Instruktion: Sam Esmail. Manuskript: Eli Horowitz and Micah Bloomberg. Kan ses på Amazon Prime Video. Podcastudgaven (af samme navn) er tilgængelig på diverse podcastplatforme, det samme er podcasten Start Up.