Læsetid: 4 min.

Betty Nansens ’Kat på et varmt bliktag’ er en potent påmindelse om den klassiske dramatiks queer-arv

Genren kernefamiliekritisk nedsmeltningskomedie er sjældent sjov i Minna Johannessons veloplagte version af Tennessee Williams’ ’Kat på et varmt bliktag’, der også på passende vis afrunder Betty Nansen Teatrets nye chef Elisa Kragerups fine første sæson med teater om kampe for frihed i køn og kærlighed
Scenograf Christian har glam’et soveværelsesscenen op i sand Dallas-stil med høje kunstige guldpalmer, henkastede pailletkjoler og dekadent skinnende draperier. Det iscenesætter smukt de gyldne facader af løgne og ikke mindst den familiære invasion af det intime rum, der både er den store komiske og kritiske kraft i Kat på et varmt bliktag.

Scenograf Christian har glam’et soveværelsesscenen op i sand Dallas-stil med høje kunstige guldpalmer, henkastede pailletkjoler og dekadent skinnende draperier. Det iscenesætter smukt de gyldne facader af løgne og ikke mindst den familiære invasion af det intime rum, der både er den store komiske og kritiske kraft i Kat på et varmt bliktag.

Christian Friedländer

4. december 2018

Amerikanske Tennessee Williams’ Kat på et varmt bliktag fra 1955 er en knivskarp kritik af kærlighedens former og, ikke mindst, kernefamiliens far, mor og børn-konstellation. Det viser i hvert fald Minna Johannessons iscenesættelse af klassikeren, der afslutter den første sæson på Betty Nansen Teatret under dets ny ledelse.

Hvis man kun har set Richard Brooks’ filmatisering fra 1958 – med melankolsk mutte Paul Newman og hans gudeskønne glasblik på en sensuelt forsmået Elizabeth Taylor – har man måske misset den normkritiske kant i dramaet om, hvorfor den alkoholiserede eksbaseballstjerne Brick Pollitt og hans supersexede hustru Maggie ikke har produceret nogen arvinger til hans far, den bogstaveligt talt dødssyge sydstatspatriark Big Daddys bomuldsimperium. Så babyblød blev den kant slebet. Så subtilt blev det åbne spørgsmål om Bricks seksuelle orientering stillet og, ikke mindst, usubtilt besvaret i filmens hetero-happy end.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer