Læsetid: 2 min.

Fremtidslondon på larvefødder mod resten af verden

Filmatiseringen af den britiske ungdomsbog ’Mortal Engines’ udfolder et stort, detaljeret og dragende steampunkunivers og er rig på actionsekvenser – men også på rædderlige skuespilpræstationer
Verden er lagt øde efter en atomkrig og nu kører resterne af millionbyerne rundt på larvefødder i filmatiseringen af Young Adult-bogserien ’Mortal Engines’

Verden er lagt øde efter en atomkrig og nu kører resterne af millionbyerne rundt på larvefødder i filmatiseringen af Young Adult-bogserien ’Mortal Engines’

Universal Pictures

7. december 2018

Designafdelingen bag ungdomsfilmen Mortal Engines har lagt sig i selen for at lave en detaljeret, omfangsrig og nysgerrighedsvækkende udgave af Europa år 2218, som det ser ud ifølge Philip Reeves romanserieforlæg af samme navn.

Det er et Europa, der ligesom resten af planeten er præget af, at det 21. århundredes mennesker var for dygtige til at udvikle våbenteknologi og for dumme til at lade det blive ved truslen. 

Verden, som vi kender den, blev udslettet i den såkaldte Tresminutterskrig, der bestod af ét eneste og stort set altødelæggende bombeangreb, som satte en lavine af naturkatastrofer og geologiske omvæltninger i gang.   

Ikke topklasseskuespil

Europas kraftigt begrænsede befolkning lever nu i kompakte byer bygget i højden, monteret på larvefødder og udstyret med motorer, der konstant skal have nyt brændstof. De store byer kører rundt på evig jagt efter mindre byer, hvis ressourcer de forbrænder og forbruger, og hvis befolkning så bliver behandlet som en blanding af flygtninge og gidsler.

London er den største og farligste af de mobile byædende byer, og den fremstår som en gigantisk myretue af steampunkarkitektur prydet med ikoniske Londonelementer som løvestatuerne fra Trafalgar Square og St. Paul’s Cathedral, som troner allerøverst.

Den rullende by er uoverskueligt stor og labyrintisk struktureret som Dødsstjernen i Star Wars-filmene og sjovt sammenklappelig som interiøret i den campingvogn, Fedtmule, Mickey Mouse og Anders And er på tur med i den korte tegnefilm Mickeys campingvogn.

Her bor den unge forældreløse museumsassistent Tom Natsworthy (Robert Sheehan), der har til opgave at finde og bevare al brugbar teknologi fra de byer, London kaprer. Han har hjertet på rette sted og øjenbrynene konstant placeret, som om en prås lige er gået op for ham. Han møder først Katherine (Leila George), som også kun har ét ansigtsudtryk at gøre godt med (og som vist først får en rigtig funktion i historien i næste film). Herefter hendes far, Londons lumske chefarkæolog Thaddeus Valentine (Hugo Weaving), og så den jævnaldrende unge kvinde Hester Show (Hera Hilmar), som vil dræbe Valentine.

Tom og Hester ender med at flygte fra London sammen og vinder langsomt og helt efter genrens konventioner hinandens tillid og loyalitet. De har øm øjenkontakt, når de ligger ved siden af hinanden helt svedige og forpustede efter at have undveget en ny livsfare. Projektet er at forhindre en ny katastrofal krig og undervejs møder de antirullebyaktivisten Anna Fang (Jihae), som har en rød flyvemaskine, og det robotgjorte eksmenneske Shrike (Stephen Lang), der er utroligt vred på Hester.

Alle karaktererne er spillet med samme dybde som karakterer i et computerspil, men placerer sig til gengæld helt optimalt i de dramatisk komponerede billeder. Mortal Engines er Christian Rivers instruktørdebut efter en lang karriere som storyboardtegner og special effects-designer, og personinstruktionen lader ikke til at have været en topprioritet.  

’Mortal Engines’. Instruktion: Christian Rivers. Manuskript: Fran Walsh, Philippa Boyens og Peter Jackson baseret på Phillip Reeves roman. Amerikansk. Vises i biografer landet over.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu