Læsetid: 1 min.

Leif Davidsen i novelleform

Nye, stærke noveller om rastløse mænd på flugt
7. december 2018

Trods titlen er Leif Davidsens Tag ikke imod en pølse i Moskva alvorlig ment. Der er mildt sagt ikke meget at grine ad for hovedpersonerne i de ti noveller, der som i Davidsens forrige samling Utahs bjerge og andre historier stiller skarpt på mandens tvivl og evige trang til eventyr i både sengen og ude i verden. Vi følger dem til USA, Spanien, Japan, Påskeøen, Hawaii og flere andre farverige destinationer. Men uanset hvor de rastløse mænd befinder sig, tumler de konstant med forbudte lyster eller deres farlige fortid.

Leif Davidsen: ’Tag ikke imod en pølse fra Moskva’.

Enkelte historier er på det jævne, men fænger dog takket være sprog, spændingskurve og forfatterens skarpe blik for samfundsrelaterede emner. Det gælder titelnovellen »Tag ikke imod en pølse i Moskva«, der skildrer røverkapitalismen i et land, hvor Stalin er ved at blive rehabiliteret, som det udtrykkes. I centrum står Tolja, hvis far var diplomat i København, og nu som voksen forsøger at få ekskonen på afstand.

Andre har mere på spil. Deriblandt danskeren i »Hotel Jean Bart havde ikke internet«, der på flugt indlogerer sig på et gådefuldt fransk hotel, og fortælleren i »Formørkelse«, der anser sig selv for at »være tjekket og i fuld kontrol«, som han siger og tilføjer: »Efter sidste gang svor jeg, at det skulle være slut. Det var for farligt. Jeg vidste, at jeg havde trangen, men fik afløb på de mere mørke sider af internettet.«

Samme kurs har fortælleren i »Signes julegave«. Han fortryder hurtigt kontakten med en kvinde på en datingside. Alene tanken om et sidespring tænder nemlig erotikken i ægteskabet. Men postbuddet ringer altid to gange for at nu at citere titlen på James M. Cains lille romanklassiker, hvis indflydelse anes flere steder i Leif Davidsens velskrevne og medrivende noveller.

Leif Davidsen: ’Tag ikke imod en pølse fra Moskva’, Lindhardt og Ringhof, 282 sider, 250 kroner

Vinterbøger 2018: Dystopisk litteratur

Magasinet Vinterbøger sætter fokus på de dystopiske romaner, der skildrer hvordan vi nærmer os et apokalyptisk nulpunkt, hvor den miljømæssige krise og kampen om råstoffer truer med komplet kollaps. Læs om den historiske baggrund for dystopien og om, hvorfor genren igen er relevant – for både børn, unge og voksne. Magasinet udkommer i sin helhed den 7. december 2018.

Andre artikler i dette tillæg