Læsetid: 3 min.

Som lyden af en cyborghval, der synger sørgmodigt til sig selv, usynligt, alene i dybet

Pianisterne Shida Shahabi og Emilie Levienaise-Farrouch er ikke bange for det stillestående. Gennem deres arbejde med lydkunst og –design nærmer de sig på hver deres soloalbum den klassiske musiks urklang af væren alene i naturen. Til gengæld er deres fællesalbum som at lytte til et ’sneak peek’ af lydsiden til fremtidens film og tv-serier
Emilie Levienaise-Farrouch er præget af de store, klassiske pianister. Men hun henter også  inspiration hos de avantgardistiske popfænomener Björk og Kate Bush, og ligesom kollegaen Shida Shahabi, som hun samarbejder med på et nyt album, rammer hun en urklang af at være alene i naturen.

Emilie Levienaise-Farrouch er præget af de store, klassiske pianister. Men hun henter også  inspiration hos de avantgardistiske popfænomener Björk og Kate Bush, og ligesom kollegaen Shida Shahabi, som hun samarbejder med på et nyt album, rammer hun en urklang af at være alene i naturen.

Olga Stachowska

20. december 2018

130701 er en underafdeling af det uafhængige pladeselskab Fat Cat Records. Her har de unge klaverkomponister, svensk/iranske Shida Shahabi og franske Emilie Levienaise-Farrouch begge to etableret sig.

29-årige Shida Shahabi er født og opvokset i Stockholm. Ud over at have et stærkt, håndværksmæssigt fundament fra sin barndoms klavertimer, er hun i teenageårene blevet påvirket af både vestlige rockbands og persisk pop via sine forældre, der kommer fra Iran.

Som ung musiker lyttede hun lige meget til Mozart og My Bloody Valentine. Men på sit debutalbum, Homes, virker hun ganske sikker på, at det er de hurtige bevægelser, der skal vige for stilstanden.

De otte klaverkompositioner på Homes rummer hverken Mozartske bravader eller pseudo-punkede refrains. De strømmer på én gang monotont og afvekslende, som en forårsbæk, der bærer nedfaldne kviste og klumper af grødis med sig.

Det er meditativt at lade sig drive med af kompositionernes strøm. Og det er netop den hengivne tilstand, man må have til musikken, for ikke at komme til at kede sig.

Men det virker også som et mål for Shida Shahabi at skabe plads til den følelse, vi moderne slaver af underholdningsbranchen kalder for kedsomhed. Hun ville nok selv kalde det fordybelse, afkobling, ro.

Shahabi har i lang tid arbejdet med forskellige former for lydkunst. Hun laver stadig stedsspecifikke lydinstallationer, spiller i flere bands og skriver musik til dans, film og teater.

Hendes personlige ambition er at lave musik til spillefilm. Men indtil videre lykkes hun fint med at lave et soundtrack til de nødvendige hvilepauser i hverdagen.

Cyborghval

Senest har Shida Shahabi samarbejdet med kollegaen Emilie Levienaise-Farrouch om fællesalbummet The Sea At The End Of Her String.

Kompilationen gæstes af andre instrumentalister fra 130701 som Resina og David Howell. Men hovedaktørerne er de to unge pianister, der forener deres rige erfaringer med traditionelt og præpareret klaver.

Og lige netop i denne forening får Shida Shahabis klaverspil en umiskendelig snert af neoklassisk iværksætteri. Så når man lytter til den sylespidse violin, der gnider sig op ad cello og kontrabas på nummeret »Round«, er det som at høre et sneak peek af lydsiden til mange af fremtidens film og TV-serier.

Tangenterne hersker dog stadig. Tæt omsluttet af gæsteartisternes strygerspil, griber Shahabis og Levienaise-Farrouchs klaverkompositioner på skift ind i hinanden som fintfølende, flettede fingre.

Emilie Levienaise-Farrouch er allerede langt inde i det programmusiske game, som Shida Shahabi først er ved at lære reglerne for. Siden solodebuten i 2015 har Levienaise-Farrouch været en eftertragtet lyddesigner for medier som BBC og The Guardian.

Ligesom Shahabi er Levienaise-Farrouch tidligt blevet præget af de store, klassiske pianister. Men også hun henter inspiration i moderne musik, nærmere bestemt hos de avantgardistiske popfænomener Björk og Kate Bush.

Hendes andet album, Époques, går dog primært efter at parafrasere de vide, filmiske lydlandskaber. Hun kender hvert redskab i soundtrackets traditionelle værktøjskasse af strygere, klaver og elektronik. Og hun går til håndværket som en erfaren mester.

Numrene beskæftiger sig eksplicit med vand. De bærer f.eks. titlerne »The Only Water«, »Overflow« og »Ultramarine«.

Sidstnævntes understrøm af cello og elektronik lyder som en cyborg af en hval, der synger sørgmodigt til sig selv, usynligt, alene i dybet.

Væren alene i naturen

Det er de blikstille vandoverflader, der kun sjældent forstyrres af små, udefinerbare skvulp, som sætter stemningen på Époques. Men deres dybder drager lytteren til sig med en skræmmende, nærmest hypnotiserende naturkraft.

Hvert af albummets otte numre vækker en pludselig lyst til ikke kun at betragte, men også at bevæge sig ud i vandet og svømme rundt sammen med instrumenterne.

Olga Stachowska

Levienaise-Farrouchs kompositioner er tryllebindende og illusoriske, snarere end virkelighedsnære og meditative. På den måde rummer hendes album også en større imaginativ frihed.

Hverken Shida Shahabi eller Emilie Levienaise-Farrouch er dog bange for at hellige sig ensomheden og det stillestående. De når hver især frem til den klassiske urklang af væren alene i naturen, som de giver udtryk for, at de vil.

Hvor Homes er et fastfrosset, fokuseret forsøg på at få lytteren til at mærke virkeligheden omkring sig, flyder Époques af sted som sin egen film af abstrakte og drømmeagtige lydlandskaber.

Det kan være et sansebedrag, sat i gang af det større gæstebud, eller det kan være en moderne slaves utålmodighed, der taler. Men de to pianisters samarbejde om The Sea At The End Of Her String virker alligevel befriende action packed, i forhold til det minimum af handling, der udspiller sig på deres respektive soloalbums.

Shida Shahabi: ’Homes’ (130791 / Fat Cat Records)

Emilie Levienaise-Farrouch: ’Époques’ (130701/ Fat Cat Records)

Shida Shahabi, Emilie Levienaise-Farrouch m. fl.: ’The Sea At The End Of Her String’ (130701/ Fat Cat Records)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Frank Østergaard
  • Niels Duus Nielsen
  • Torben Skov
Frank Østergaard, Niels Duus Nielsen og Torben Skov anbefalede denne artikel

Kommentarer