Læsetid: 4 min.

Mariah Carey er stadig en julestjerne

En af Amerikas største R&B-sjerner, Mariah Carey, gæstede hovedstaden tirsdag aften med sit glitrende og konfektsøde juleshow. I gaveposen havde hun kun enkelte ikkejulede numre. De var nøje udvalgt og bevidst placeret, så publikum måtte vente i spænding på også at blive begavet med et par gamle hits og et enkelt nummer fra det aktuelle album ’Caution’
Danske medier fik ikke lov at fotografere ved koncerten i Royal Arena, derfor kan vi ikke bringe et billede derfra. Dette foto stammer fra dette års World Blockchain Festival.

Danske medier fik ikke lov at fotografere ved koncerten i Royal Arena, derfor kan vi ikke bringe et billede derfra. Dette foto stammer fra dette års World Blockchain Festival.

SplashNews/Ritzau Scanpix

7. december 2018

Det allerførste kassettebånd, jeg købte for mine egne penge, var Mariah Careys Music Box. Det var tilbage i 1993. Jeg var ti år gammel og utrolig glad for min sorte Sony Walkman. Dog havde jeg endnu ikke fattet, at når jeg sad på bagsædet i mine forældres Golf og på mit uskolede engelsk skrålede med på »Dreamlover«, kunne andre kun høre min skingre lillepigevokal og ikke det imponerende musikalske forlæg.

Da det gik op for mig, blev jeg så flov, at jeg aldrig siden har sunget med på Careys sange. For jeg kan ikke spænde over fem oktaver, som hun kan. Jeg har ikke en vokal, der kan lyde så lyst trillende, som hendes, der lyder som om hun har slugt en fugl, der fra et sted dybt nede i hendes hals fløjter det høje F#7.

Blød, knitrende vellyd

Mariah Carey kan snart fejre 30-årsjubilæum for sit debutalbum. Og for få uger siden udkom hendes 15. album Caution, hvorpå størstedelen af de ti R&B-numre er holdt i et roligt tempo med bløde samples og beats, der ikke gør meget væsen af sig. De fungerer i høj grad som et behageligt vattæppe af vellyd, Careys varierede soulsensuelle vokaludskejelser kan smyge sig på. Det hører til undtagelserne, at hun på »Giving Me Life« ruller til siden og overlader pladsen til et unisont elektrisk guitarspil.

»GTFO« åbner albummet. Forkortelsen i nummerets titel dækker over det velment flabede forslag om, at det du, der har forrådt hende, skulle overveje at forsvinde ud af hendes liv. Eller som hun med sin englesøde vokal vælger at formulere det:

»Get the Fuck Out«.

Markus Glavind

Hun ønsker ikke at være en martyr, og der er ikke den mindste snert af vrede at spore, når hun roligt og rytmisk opremser de brud og svigt, hun har måttet stå model til. Selv musikken er blød og knitrende. Aldrig er nogen blevet bedt så blidt og sødt om at skride.

Caution positionerer Carey sig som selvsikker og viljestærk. Dét på trods af at flere af numrene handler om at blive forladt. På »The Distance« gør hun en dyd ud af ikke at fremstå som en hjælpeløs diva. Hun insisterer på at holde sammen på sit forhold, til trods for at det kompliceres af afstand og modstand:

»Left the opinions in the dust
Said can’t nobody fuck with us
They’ll never find a way to make us fade away
« synger hun i en vekslen mellem vuggevisepop og pseudorap.

Og hun suppleres af rapperen Ty $’s gæstevokal og et heppekor, der i bedste cheerleaderånd råber om at have den rette »S-P-I-R-I-T«.

Til julebal i gaveland

Hvor mange musikere nok drømmer om at skrive et julehit, er det ikke mange, der ligesom Carey kan prale med at have hele to julealbums i diskografien. Hendes single »All I Want For Christmas Is You« fra 1994 er hendes største hit til dato. Og den er efter sigende den ellevtemest solgte single i musikhistorien. Så selvfølgelig har hun opkaldt sit årlige juleshow, som tirsdag aften lagde vejen forbi København, efter den.

All I Want For Christmas Is You-koncerten er et ultraamerikansk julebal. Over scenen, der er pyntet med overdimensionerede pakker og et tårnhøjt juletræ, vajer Careys monogram i gran. Hun elsker julen, hvilket hun får fortalt flere gange undervejs. Og hendes mission er at få de fremmødte i julestemning.

Så i løbet af det lidt over en time lange show bliver publikum forkælet med dansende nissepiger, et gospelkor i engledragter, snemænd, rensdyr, balletdansere og en blanding af Careys egne og andres sukkersøde julemelodier.

Blandt aftenens syv covernumre lyser hendes udførelse af komponisten Adolphe-Charles Adams klassiske julesalme om Jesusbarnets fødsel »O Holy Night« op som et lille mirakel. Carey synger dybt, som de mørkeste vinterdage, og så lyst, at hun med sine triller må kunne konkurrere med en hundefløjte.

Mindre smagfuldt er det, at hun knap nok selv kan gå, fordi hendes glitterstilletter er for høje, og at hun i flere omgange hiver sine tvillinger ind på scenen, selvom de tydeligvis hellere ville sidde bagved med de iPads, de råber ud til publikum, at de ønsker sig til jul. (Man må håbe, at Apple har betalt hende en god pris for at sælge sine børn så usmageligt).

Helt grelt bliver det, da en stakkels dreng skal udfylde pausen i forbindelse med hendes kjoleskift ved at synge »Santa Claus Is Coming to Town« og ikke kan få lyd på sin mikrofon. Julen, der burde være børnenes fest, er i lige så høj grad et kapitalistisk orgie, kommer Carey ubevidst til at påminde os om.

Heldigvis giver aftenens julebal også plads til tre ikkejulede numre:

»The Distance« fra Caution, »We Belong Together« fra The Emancipation of Mimi og endelig »Hero« fra Music Box.

Hun kan stadig nå de helt høje toner. Og hun leverer et juleshow, præcis som man havde forventet. Med englevinger, kunstsne, bjældeklang, luciaoptog og ballader ved det snehvide flygel. Det er en pakkeløsning, der kun glimtvis bliver trivielt fordi hun vokalteknisk stadig er en ledestjerne.

I dag ligger Music Box i kælderen, for jeg ejer ikke en båndoptager. Men jeg overvejer at ønske mig en walkman til jul.

Mariah Carey: ’Caution’ (Epic Records) + ’All I Want for Christmas Is You Concert’ i Royal Arena tirsdag den 4. december 2018.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu