Læsetid: 4 min.

Pawel Pawlikowskis ’Cold War’ er gennemmusikalsk og visuelt forførende koldkrigskærlighed

Efter det Oscar-belønnede mesterværk ’Ida’ forfører Pawel Pawlikowski nu med den gennemmusikalske og billedskønne affære ’Cold War’
’Cold War’ bygger på det turbulente forhold mellem Pawel Pawlikowkis egne forældre, som i filmen indleder deres forhold på det ambitiøse talentakademi, hvor de uslebne, rurale diamanter skal omskabes til toptrænede talenter, der kan promovere den nationale kultur.

’Cold War’ bygger på det turbulente forhold mellem Pawel Pawlikowkis egne forældre, som i filmen indleder deres forhold på det ambitiøse talentakademi, hvor de uslebne, rurale diamanter skal omskabes til toptrænede talenter, der kan promovere den nationale kultur.

Scanbox

13. december 2018

Jeg stødte første gang på Pawel Pawlikowskis film, da jeg så hans anden spillefilm The Last Resort ved filmfestivalen i Venedig. Inden da havde Pawlikowski mest lavet dokumentarfilm for BBC.

Med The Last Resort havde han bedt om et lille dokumentarfilmbudget, men skød så en spillefilm i stedet. Resultatet var et charmerende drama med masser af skarptsete skæve øjeblikke om en russisk kvinde og hendes søn, der bliver venner med ejeren af den lokale spillearkade, da de strander i et asylcenter i en engelsk badeby uden for sæsonen.

Efter filmen interviewede jeg Pawlikowski, som siden studietiden har været bosat i England. Vi fik en spændende snak om hans kærlighed til film med elementer af dokumentarisk poesi og følelsen af, at filmmediet møder virkeligheden.

Vi talte om Dogme 95, og hvorfor den bevægelse var utænkelig i England, hvor alting ifølge Pawlikowski handlede om at være ’kedeligt professionel’, og ingen havde kreativ arrogance nok til at søsætte manifester.

Vi talte om hans begejstring for film som François Truffauts Ung flugt og alt muligt andet, som imidlertid aldrig nåede ud til danske læsere ...

For trods hæder og priser fik The Last Resort ikke dansk premiere, og hvem ville så læse om en polsk-britisk instruktør og hans lavbudgetdrama om en russisk asylansøger? Mødet blev min egen private filmsnak, men siden da opdagede verden, at Pawlikowskis film er værd at importere og interessere sig for.

Efter Oscar-sejren til hans polsk-danske co-produktion Ida i 2013 er han nu en af europæisk films stjerner, og hans nye film, Cold War, cementerer kun den position. Det historiske kærlighedsdrama er en musikalsk og billedskøn biografoplevelse om en synkoperet affære, der stemningsfuldt trækker tråde tilbage til filmhistoriske klassikere, men samtidig er helt sin egen.

Hypnotiserende folkesang

Cold War åbner med musik i en række fascinerende sekvenser, hvor vi følger Wiktor (Tomasz Kot) og Irena (Agata Kulesza), der i 1949 rejser rundt i Polen og optager lokale musikere for at finde sangere og dansere til et nyt talentakademi. Vi møder unge såvel som gamle i de forhutlede, landlige omgivelser og hører deres hjemstavns sange om smertefuld kærlighed og længsel efter bedre tider.

Som i Ida filmer Lukasz Zai i sort-hvidt 4:3-format, hvor cigaretrøgen og dampen fra skoldhed kaffe i de iskolde landskaber får eget liv sammen med de gribende stemmer og ansigter.

Efter kort tid bevæger historien sig imidlertid videre mod sin skæbnefortælling om, hvordan musikeren Wiktor i jagten på en stjerne falder pladask for den temperamentsfulde Zula (Joanna Kulig).

Zula er ikke den bedste sanger, men hun har en fandenivoldsk energi, som gør det svært at tage øjnene fra hende.

Det præger resten af filmen, mens vi, som Wiktor, lettere hypnotiseret følger Zulas transformation fra en ung pige – der nærmest kunne være travet ud af Bergmans Sommeren med Monika – til en dragende kvinde, der i filmens franske scenerier bl.a. sender tankerne i retning af en ung Jeanne Moreau.

Kunstens instrumentalisering

Cold War bygger på det turbulente forhold mellem Pawlikowkis egne forældre, som i filmen indleder deres forhold på det ambitiøse talentakademi, hvor de uslebne, rurale diamanter skal omskabes til toptrænet talent, der kan promovere den nationale kultur.

Wiktor og Irena har stor succes med deres foretagende, og efter kort tid indser det politiske system propagandapotentialet i ensemblet, så deres optrædener udvikler sig til oder til Stalin foran bombastiske bannere. I forbindelse med en forestilling i Berlin bestemmer Wiktor sig derfor for at hoppe af til Vesten og bosætter sig i Paris.

Dermed skilles de elskendes veje umiddelbart, men resten af filmen følger, hvordan drømmen om kærligheden lever videre, mens Wiktor og Zula mødes og skilles gennem de kommende år.

Musik i en jerntæppetid

Deres udvikling og tidens gang skildres forførende gennem musikken. I Paris kan Wiktor spille jazz, som han vil, og da Zula støder til, forsøger hun at tilpasse sig tidens stil. Men noget i den franske digters fortolkning af de polske sange skurrer, ligesom de tilbageholdte arrangementer lægger bånd på hendes personlighed.

En skøn natklubscene, hvor Zula og kameraet slår sig løs til rock’n’roll, illustrerer konflikten, ligesom savnet af hende efterfølgende præger Wiktors improvisationer.

Cold War er gennemmusikalsk og stemningsfuldt spillet på alle fronter fra start til slutningens Glenn Gould-fortolkede Bach-stykke.

Det er helt forståeligt, at Pawlikowski vandt prisen for bedste instruktion i Cannes i år, og at hans elegante og bittersøde ballade nu er Polens Oscar-kandidat.

Det er sjældent, man oplever, at film godt må vare lidt længere, men sådan har man det, når Cold War– næsten lidt for nøgternt – klinger ud efter 88 minutter. Man havde gerne set og lyttet til et vers mere om Wiktor og Zulas umulige kærlighed, eksil og længsel i en jerntæppetid.

'Cold War' ('Zimna Wojna'). Instruktion: Pawel Pawlikowski.

De elskende i Pawel Pawlikowskis smukke, prunkløst fortalte ’Cold War’.
Læs også
Amerikanerne har ikke nogen historisk sans og opfatter alle som figurer i en tegnefilm. Vi har ikke et fælles udgangspunkt at diskutere ud fra. Jeg voksede op i en verden fuld af historie. De voksede op i en slags virtuel virkelighed, siger Pawel Pawlikowski.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu