Læsetid: 2 min.

Postsovjetisk rap dyrker ydmyg bondetilværelse og vestlig overflodsdekadence

Den estiske trancerapper, Tommy Cash, har leveret et album i sin vanligt absurdistiske blanding af eurodance, hardcore techno og populærhiphop-karikatur. Det er et kongeværk i de støjende og forpustende aggressive øjeblikke, men trættende og sjasket, når musikken læner sig for langt tilbage
5. december 2018

»Buy a horse before a Porsche/no one acts like me

Sådan lyder omkvædet fra det mainstreamhiphoppede højdepunkt, »HORSE B4 PORSCHE«, fra Tommy Cashs seneste album, ¥€$.

Det er et glimrende eksempel på det, den estiske ordsmedssurrealist selv kalder »postsovjetisk rap«, hvor inspirationen er lige dele ydmyg bondetilværelse og vestlig overflodsdekadence.

I sine tidligere PR-billeder ses den unge rapper ride gennem en McDonald’s drive-in på en hest – ja, hesten er et tilbagevendende symbol – og andre steder på »HORSE B4 PORSCHE« fortsætter Cash karikaturen af sig selv om en fordrejet version af startnullernes gangsterrapper: Han går med falsk Gucci købt på gademarkedet, skaffer en »iPhone 66« til sin bedstemor, har kokainfarvet hud og omtaler sig selv som »white trash«.

Der er tydeligvis et satirisk element i Cashs syrede tekster, men alligevel kan det ikke afskrives som vittighedsmusik – ganske enkelt, fordi hans præstation og levering er for overbevisende, og hans teknik for sprød.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu