Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Sange som rum, hvor man kan genopfinde sig selv

AdriAnne Lenkers andet soloalbum lyder, som om det er grebet forsigtigt ud af natten, daggryet, skumringen, den menneskelige eksistens, når den er allermest modtagelig for indtryk, stemninger, ideer og, ja, sange
AdriAnne Lenker har skrevet sange, siden hun var ti, og man efterlades da heller ikke just med fornemmelsen af uhøvlet talent.

AdriAnne Lenker har skrevet sange, siden hun var ti, og man efterlades da heller ikke just med fornemmelsen af uhøvlet talent.

Shervin Lainez

Kultur
28. december 2018

Der driver en kølig tåge fra landsbykirkegården og de omkringliggende moser på 27-årige amerikanske AdriAnne Lenkers fornemme andet soloalbum, abysskiss.

Hendes første soloalbum, Hours Were Birds, udkom, da hun lige var blevet 21 og ankommet til New York City, hvor hun ifølge eget udsagn boede i et pakhus, arbejdede i en restaurant og tog fotos af duer.

I mellemtiden har hun udgivet to albummer som forsanger i roots-bandet Big Thief og turneret i mere end to år med dem. I den periode dukkede sangene på abyskiss så op en for en (på nær de få, der blev skrevet kort inden indspilningerne) – i haver, køkkener, hotellers trappeopgange og i tourbus i transit mellem to byer.

Indre, ikke ydre virkelighed

Det forklarer måske den pastorale fornemmelse, der hviler over abysskiss, på trods af at Lenker har boet en stor del af de mellemliggende år i storbyen.

Men sange er jo heller ikke nødvendigvis biografiske dokumenter over levet liv i den ydre verden. De kan sagtens være rum, hvor man kan opfinde sig selv – både som afsender og modtager. Og de kan være rum, hvor kunstneren kan formidle sin indre virkelighed i stedet for sin ydre.

Det er således heller ikke kun billeder af landskaber i disen, men også duften af klædeskabes indhold og suset fra flyvske tankeverdener, der popper op, når man lytter til AdriAnne Lenkers værk. »Fly, make flee, make haste, make taste, eight makes infinity

Foto: Buck Meek

Foto: Buck Meek

Hun har skrevet sange, siden hun var ti, og man efterlades da heller ikke just med fornemmelsen af uhøvlet talent. Tværtimod har hun en fint slebet ro og en selvsikker samling knaster stolt paraderet, mens hun ser lytteren skarpt i øjnene.

»I'm a lot of boy with a lot of nerve / Do you want to toy with me?« lyder det på »Blue and Red Horses«.

Her – som så mange andre steder – camouflerer hendes fløljsbløde røst kun nødtørftigt hendes stolte egenart.

Rent klangligt stikker »Out of Your Mind« så ud fra flokken. Her synger hun – viklet ind i fåreulden elguitar og glasklar harpsichord – falsk. Med mindelser om engelske PJ Harvey og walisiske Cate Le Bon, der begge på hver deres måde rammer så underskønt forbi gængse skønhedsidealer.

Frisk logik mellem gamle akkorder

Tid, rum og identitet er ikke noget, der binder Lenkers sangskrivning. Sangene er ikke nødvendigvis selvbiografiske. Og hun bevæger sig efter forgodtbefindende gennem traditioner og stemninger. Som kan have fællesmængder med den 44-årige knirkende singersongwriter Josephine Foster fra Colorado, USA, eller den 73-årige folklegende Vashti Bunyan fra Newcastle upon Tyne, England.

Hun bevæger sig med ekstrem sensibilitet, en væren, et væsen, der finder sin egen friske logik mellem gamle hæderkronede akkordrækker – godt hjulpet på vej af de ledsagende instrumenter, tit blot et tøvende klaver eller en akustisk guitar, der følger med strømmen.

Det er ikke forceret musik klemt ud af en ambitiøs eller agiteret sangers muskulatur. Lenker er ikke ekspressiv følelsestyran, men nærmest impressionistisk i sange, der lyder, som om de er grebet forsigtigt ud af natten, daggryet, skumringen, den menneskelige eksistens, når den er allermest modtagelig for indtryk, stemninger, ideer og den store flod af sange – ti af dem foreviget her på forunderlige abysskiss.

AdriAnne Lenker: abysskiss (Saddle Creek)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her