Læsetid: 2 min.

Elektronisk musiks helt egen heksemor

Michele Mercure er en musikalsk mystiker, som indtil nu har tilhørt den minimale synths underverden. Men på det retrospektive opsamlingsalbum ’Beside Herself’ åbner hun en portal til sin magiske firserfortid, hvor natklubberne spiller elektronisk musik for hekse, troldmænd og dæmoner
Det mest iørefaldende ved Michele Mercures ’Beside Herself’ er den imponerende træfsikkerhed, hvormed opsamlingen rammer en tidløs lyd af legendarisk heks. En kompleks, mystikomgærdet kvinde, som er lige dele sindssyg og klarsynet, og lige så sexet som hun er slum

Det mest iørefaldende ved Michele Mercures ’Beside Herself’ er den imponerende træfsikkerhed, hvormed opsamlingen rammer en tidløs lyd af legendarisk heks. En kompleks, mystikomgærdet kvinde, som er lige dele sindssyg og klarsynet, og lige så sexet som hun er slum

Pressefoto

5. januar 2019

En af de mere excentriske synthkunstnere, der desværre druknede under 80’ernes flodbølge af disko og new wave, er amerikanske Michele Mercure. Mens hun fik nogenlunde succes som film- og teaterkomponist, florerede hendes soloudgivelser kun mellem en tætsluttet skare af navne på den musikalske undergrundsscene som soniske stoffer.

Men så er det heldigt, at der de senere år er blevet gjort flere forsøg på at hylde hende i retrospektiv.

Med udgivelsen af opsamlingsalbummet Beside Herself får Michele Mercures skygge et glimt af det rampelys, den fortjener.

Til albummet følger også minidokumentaren »An Electronumentary«, delvist instrueret af Mercure selv.

Beside Herself er en antologi over Michele Mercures tidligste, selvudgivne kassettebånd. Og pladen er fuld af minimalt synthesizerguld, som aktuelle, elektroniske musikere vil kunne fråse i som en flok hipstere på vintageshopping.

Lige så snart man når lidt ind i den 19 numre lange korridor af elektroniske lydcollager, rammes man af en følelse af at have opdaget en dyb og skelsættende hemmelighed. Som om man på synthesizeren pludselig har fundet den forheksede tangent, der åbner en portal til en anden verden.

Lyden af heks

Umiddelbart lyder det, som om det er et ganske almindeligt firserfortidsbillede, man er havnet midt i. Men hurtigt viser det sig, at virkeligheden er en anden.

Beside Herself danner rammen om et magisk storbyunivers, hvor indre og ydre dæmoner parrer sig i baggårdene, og hvor de neonoplyste natklubber befolkes af hekse og troldmænd.

At lytte til Beside Herself føles som at være faldet over en sagnomspunden heks’ skjulte leksikon over trylleformularer. De kastes endda hen over klangfladerne som mumlende, flerstemmige besværgelser.

Næsten-titelnummeret »Beside Myself« er en afstumpet, skurrende og baspumpet rundgang af melankolsk synth, der slibes uhyggeligt skarpt mellem lagene af hysterisk latter i mørket.

Stemningen fortsætter i samme dunkle spor hen over »Liberation Day« og »The Sky Is Falling«.

Kun en gang imellem brydes gotikken til fordel for en mere gakket og legesyg fingergymnastik, som nummeret »Beginning« er et eksempel på. Og på flere andre tidspunkter træder Michele Mercure ufortrødent i hælene på forbilleder som Steve Reich og Tangerine Dream.

Men det mest iørefaldende ved Beside Herself er den imponerende træfsikkerhed, hvormed opsamlingen rammer en tidløs lyd af legendarisk heks. En kompleks, mystikomgærdet kvinde, som er lige dele sindssyg og klarsynet, og lige så sexet som hun er slum.

Der er ingen tvivl om, at Michele Mercure har lagt krop til den livmoder, som efter en generations tid er lykkedes med at undfange den elektroniske subgenre witch house.

Men hvor det moderne, musikalske take på hekseskikkelsen ofte forvrænges til at lyde som et dæmonisk og afvisende problembarn, repræsenterer Mercure i stedet den klassiske, okkulte moderskikkelse, der fængsler med sin melodiske afveksling imellem at være skiftevis forfærdende og forførende.

Michele Mercure: ’Beside Herself’ (RVNG Intl.)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tinne Stubbe Østergaard

Spændende! Der findes også andre elektroniske perler fra 80'erne.

Fx
NINE CIRCLES - Twinkling Stars 1982. Forsangerinden/tekstskriveren Lidia Fiala var 14 år og kæresten Per-Anders Kurenbach spiller elektronika. Musikken blev kun opført en gang - i et radioprogram. En tekniker optog hele koncerten og dette nummer cirkulerede på en undergrundsplade. https://www.youtube.com/watch?v=o_bnKegl_e8
Desværre er den oprindelige koncert fjernet fra Youtube nu - virkelig sørgeligt - den kan måske fås her https://www.discogs.com/Nine-Circles-The-Early-Days/release/4116643
Nine Circles - What's There Left https://www.youtube.com/watch?v=UaEfNdPjXdg

Twinkling Stars er med på VARIOUS - COLD WAVES + MINIMAL ELECTRONICS VOLUME ONE - ved ikke om alle numrene er fra 1980'erne https://www.youtube.com/watch?v=xGK_4YUR_UI&index=21&list=PLk8VcMUeYC-sg...

Cabaret Voltaire var legendariske elektronikapionerer - udkom på casettebånd i slutningen af 1970'erne - min gode ven havde numrene No Escape og NAg Nag Nag overført til spolebånd og jeg hørte dem igen og igen og igen....
https://www.youtube.com/watch?v=OmkkfekcDc8&t=0s&list=PLk8VcMUeYC-uZC5Qk...

Andre var mere inspireret af punk og New Wave og gav det et elektronisk twist:
Kas Product - Never Come Back https://www.youtube.com/watch?v=6Ki2R9OieiY&index=5&list=PLk8VcMUeYC-sgt...
D.A.F. - Was ziest du an heute Nacht https://www.youtube.com/watch?v=xBXZSImRKnc&list=PLk8VcMUeYC-sgteiM2xLg9...
The Neon Judgement - On My Own (Tape Version) https://www.youtube.com/watch?v=9LEy9wwVR5c&index=29&list=PLk8VcMUeYC-sg...