Hal Ashby ville have os alle sammen til at synge for fuld hals

Med syv film lavet i 1970’erne demonstrerede Hal Ashby, at han var en af de betydeligste og mest menneskeligt og politisk engagerede amerikanske filminstruktører i USA. En ny dokumentarfilm, ’Hal’, fortæller hans historie
Hal Ashby var en fredselskende, jointrygende hippie, der havde sine meningers mod og forsøgte at gøre verden til et bedre sted med sine film. Foto: C More.

17. januar 2019

En af de film, jeg holder allermest af, er Hal Ashbys Harold og Maude fra 1971. Filmen, der har Cat Stevens-sange på lydsporet, ikke mindst den brillante frihedshymne ’If You Want to Sing Out, Sing Out’, handler om kærligheden mellem en meget ung, utilpasset mand (Bud Cort) og en gammel, livsglad kvinde (Ruth Gordon).

Det er en på én gang hjertevarm, sørgelig, morsom og livsbekræftende film, der ligesom alle Ashbys værker er en bramfri hyldest til livet og næstekærligheden og en opfordring til at leve, som man har lyst til, også selv om man ikke helt passer helt ind i det omgivende samfunds snævre forståelse af, hvad der er normalt.

Ashbys var selv en fredselskende, potrygende, antiautoritær hippie, der prædikede fred, kærlighed og retfærdighed i sine politisk ladede film, der ofte handlede om race og klasse. Bedst kendt er han for de syv fremragende film, han lavede i 1970’erne – ud over Harold og Maude drejer det sig blandt andre om Den hårde straf (1973), Shampoo (1975), Coming Home (1978) og Velkommen, Mr. Chance (1979). Hans karriere strakte sig ind i 1980’erne, men han ragede uklar med Hollywoods stadigt mere bureaukratiske, topstyrede og pengefikserede studiesystem, der ikke ville eller turde give ham den samme frihed, som han havde fået tidligere.

Én lang sejrsrunde

En god, ny dokumentarfilm, Amy Scotts Hal, der kan ses på C More, fortæller Hal Ashbys historie gennem interviews med en række af de skuespillere – Jeff og Beau Bridges, Rosanna Arquette, Jon Voight, Jack Nicholson, Louis Gossett Jr. – som han arbejdede sammen med, andre instruktører, venner, samarbejdspartnere, familie og arkivoptagelser med Ashby selv.

Hal Ashby begyndte for alvor sin filmkarriere i 1950’erne som assisterende filmklipper. Han mødte og blev venner med en anden ung filmskaber, Norman Jewison, og begyndte at klippe for ham. De to havde den samme altopslugende kærlighed til filmmediet og var begge politisk og samfundsmæssigt engageret i en tid, hvor brudfladerne i det amerikanske samfund var markante: borgerrettighedskamp, kvindekamp, ungdomsoprør, politikerlede, Vietnamkrig etc.

I 1967 vandt Ashby en Oscar for sit arbejde på Jewisons kontroversielle racekrimidrama I nattens hede, og snart fik han – takket være Jewison – mulighed for at instruere sin første film, The Landlord, der handler om en hvid mand i et sort kvarter i New York. Det næste årti var nærmest én lang sejrsrunde for Ashby, der i sine film kæmpede for alt det, han troede på.

Et betydeligt værk

Hal kan man på et tidspunkt høre Hal Ashby forklare, at han hele sit liv havde haft et forspring: Han var født i USA. Han var hvid. Han var mand. Derfor behøvede han ikke hele tiden se sig over skulderen.

Og det var de systemiske uretfærdigheder i USA, befolkningens desillusion i forhold til magthaverne, politikernes korruption, en unødvendig krig, tv-mediets problematiske opdragelse af befolkningen, som Ashby tog under satirisk behandling i sine film, samtidig med at han fortalte indfølte, humanistiske historier om outsidere fanget i et ofte umenneskeligt system.

Ashby var blot 59 år gammel, da han i 1988 døde af kræft. Men han efterlod sig et betydeligt værk, og især de syv film fra 1970’erne har inspireret mange nutidige filmskabere, f.eks. David O. Russell, Alexander Payne, Alison Anders og Judd Apatow, der i Hal alle taler om den egensindige instruktørs betydning for dem og for filmverdenen i det hele taget.

Hal. Instruktion: Amy Scott. Kan ses på C More