Læsetid: 3 min.

Lavtempo snethriller til dem, der ikke kan vente på næste afsnit af ’Alene i vildmarken’

Den brasilianske instruktør Joe Pennas første spillefilm, der har Mads Mikkelsen i den altdominerende hovedrolle som nedstyrtet pilot, viser menneskets benhårde kamp for at overkomme den vilde arktiske natur i så roligt et tempo, at man kan nå at tage noter til hans forskellige overlevelsestricks
Mads Mikkelsen har hovedrollen i Joe Pannas debutfilm Arctic.

Mads Mikkelsen har hovedrollen i Joe Pannas debutfilm Arctic.

United International Pictures

31. januar 2019

Den unge brasilianske filminstruktør Joe Pennas første spillefilm Arctic (der ikke må forveksles med den efter sigende ringe Netflix-aktuelle thriller Polar, der også har Mads Mikkelsen i hovedrollen) gør både god reklame for kvalitetsfriluftsgrej og for tålmodighed og handlekraft.

Hovedpersonen Overgård (Mads Mikkelsen) har brug for begge dele, efter at han er styrtet ned med et mindre fragtfly i den arktiske ødemark. Heldigvis er han i besiddelse af alt det varme tøj, alle de praktiske evner og al den psykiske robusthed, der skal til for at overleve længe nok til at blive fundet.

Ved filmens begyndelse har han allerede besindet sig på sin situation og indrettet sig efter omstændighederne. Hver dag skovler han nyfalden sne til side, så det kæmpestore S.O.S., han har gravet i landskabet, bliver ved med at være synligt fra luften.

Han sørger for at holde vågerne i isen åbne og har installeret nogle snedige fiskefælder, der skramler med en tom dåse, hver gang der er en fisk på krogen. Ligesom Robinson Crusoe er Overgård i stand til at holde sig kørende og undgå at blive vanvittig, fordi han er så ferm, fornuftig og selvkontrolleret. 

Da der pludselig en dag hænger en helikopter i luften over ham, er han lige ved at eksplodere af lettelse. Men det går hurtigt over, fordi helikopteren også forulykker. Helikopterstyrtet tager toppen af Overgårds tro på, at redningen vil komme til ham. Derudover udstyrer ulykken ham med et topografisk kort over området, der viser, at der findes en bemandet base en del dagsvandringer derfra.

Alene, men så alligevel ikke

Det er ikke mange replikker, Mads Mikkelsen når at få sagt i løbet af filmen. De få, der er, bliver enten sagt på mumlende dansk eller mumlende engelsk. Der er ingen baggrundshistorie eller information om, hvem eller hvor han længes mod, mens han er strandet i ødemarken. Bare ren overlevelse formidlet et gøremål ad gangen.

Overgårds stoiske sejhed er overbevisende, ligesom modstanden i form af det kridhvide, vindblæste landskab er det. At se ham løse sine problemer stille og roligt har den samme umiddelbare appel som realityprogrammet ’Alene i vildmarken’ (og her især den amerikanske version, hvor deltagerne er en del dygtigere end de danske). Man bliver så vant til den ro og tålmodighed, der hviler over Overgård, at man næsten føler sig snydt, når man ser ham ligge i en iglo, uden at man først har set ham bygge den.

Alligevel føles filmen lidt vel statisk, især når man stadig tydeligt kan huske Alejandro G. Iñárritus ekvilibristisk filmede The Revenant fra 2015, hvor Leonardo DiCaprio i rollen som en pelsjæger fra 1800-tallet kæmper sig gennem et nordamerikansk vinterlandskab. Snelandskabet virker langt mere todimensionelt og langt mindre svimlende i Arctic. Historien er også langt mere enkel, idet det udelukkende er forsøget på at komme fra flyvragets katastrofale A til basens livreddende B, det handler om. 

Det er en ensom kamp, Overgård kæmper for at overkomme den modstand, den arktiske natur byder på, men helt alene er han ikke.

En kvinde (Maria Thelma Smáradóttir) overlevede med nød og næppe helikopterstyrtet, og hende må han redde. Hendes rolle er det nærmeste, en skuespiller kommer på at fungere som rekvisit, for hun kan hverken sige eller gøre noget i den tilstand, hun befinder sig i. Hendes eneste funktion er at give hovedrollen noget at spille op mod. Overgårds situation er også det nærmeste, man kan komme på at være alene i ødemarken, uden rigtigt at være det.

Sådan får filmen tilføjet en ekstra facet: Overgård er ikke bare en dygtig mand, der skal kæmpe mod sult, kulde og andre strabadser, han er også et ordentligt menneske, der føler et ansvar for andre mennesker – og en splittelse mellem dette ansvar og så ansvaret for sit eget velbefindende.

Arctic er en enkel og for så vidt udmærket film om den krævende, men ikke specielt indviklede opgave, det er at blive ved med at sætte den ene fod foran den anden, men den fortæller ikke noget nyt eller spændende om menneskets forhold til sine omgivelser. 

'Arctic'. manuskript og instruktion: Joe Penna. Vises i biografer over hele landet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu