Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

M. Night Shyamalans ’Glass’ kan og vil noget andet end de fleste andre superheltefilm

M. Night Shyamalan følger sit 20 år gamle, mesterlige superheltedrama, ’Unbreakable’, op med den veloplagte ’Glass’, der handler om ganske almindelige mennesker med ekstraordinære kræfter
Mr. Glass (Samuel L. Jackson), The Beast (James McAvoy) og The Overseer (Bruce Willis) er til terapi sammen i M. Night Shyamalans usædvanlige superheltefilm, ’Glass’.

Mr. Glass (Samuel L. Jackson), The Beast (James McAvoy) og The Overseer (Bruce Willis) er til terapi sammen i M. Night Shyamalans usædvanlige superheltefilm, ’Glass’.

Jessica Kourkounis

Kultur
17. januar 2019

Hvad er en superhelt? Et menneske med ekstraordinære kræfter? En mutant, hvis gener er anderledes end alle andres? En labil person, som blot bilder sig selv ind, at han eller hun er og kan noget særligt? Et individ, der er såret på krop og sjæl og offer for et massivt selvbedrag?

Det er nogle af de spørgsmål, som den amerikanske filminstruktør M. Night Shyamalan stiller i sin nye film, Glass, der er en efterfølger til den 20 år gamle og brillante Unbreakable. Unbreakable handler, kort fortalt, om mødet mellem den begavede tegneseriefanatiker Elijah Price (Samuel L. Jackson) og sikkerhedsvagten David Dunn (Bruce Willis).

Elijah lider af en sjælden sygdom, og hans knogler er lige så skrøbelige som glas, hvorfor de hele tiden brækker. David kan derimod klare lidt af hvert. Han er stærkere, end han selv tror, og i begyndelsen af filmen overlever han et toguheld, som slår alle de andre passagerer ihjel.

Elijah, der kalder sig Mr. Glass, har en teori om, at David er Elijahs absolutte modstykke, en veritabel superhelt, og med sine tegneserier som inspirationskilde – han mener, at superheltehistorierne har udgangspunkt i virkeligheden – forsøger han at overbevise David om sin teori.

David er ikke upåvirket, men finder snart ud af, at Elijah har forårsaget den ene voldsomme ulykke efter den anden i håbet om at finde frem til et menneske som David. Det er først med togulykken, at det lykkes.

Pacificeret grøntsag

20 år er gået, da vi i Glass igen møder David Dunn (stadig Bruce Willis). Sammen med sin nu voksne søn, Joseph (Spencer Treat Clark, der også spillede sønnen i Unbreakable), driver han et sikkerhedsfirma, samtidig med at han bruger sin styrke og evne til at ’se’ folks ugerninger, når han rører ved dem, til at patruljere i gaderne i Philadelphia, hvor de bor.

Lige nu er far og søn på jagt efter Kevin Wendell Crumb (James McAvoy), som lider af en massiv personlighedsspaltning – der ’bor’ ca. 20 forskellige mennesker inden i ham, tilsammen kaldet Horden – og som i skikkelse af den uhyggeligt stærke og aggressive

The Beast bortfører og dræber unge kvinder. (Kevins historie fortalte M. Night Shyamalan i sin forrige film, Split, der i sin sidste scene afslørede, at den var en art bindeled mellem Unbreakable og Glass).

David, der af pressen kaldes The Overseer, finder frem til The Beast og Co., men pludselig bliver de omringet af myndighederne, der uskadeliggør dem begge – Davids akilleshæl er vand, The Beasts lys.

De bliver spærret inde på en anstalt for sindssyge kriminelle, og selvfølgelig er det den selv samme institution, hvor Elijah Price (Samuel L. Jackson) har tilbragt de seneste 20 år, tilsyneladende som en pacificeret grøntsag i en kørestol.

Bag deres tilfangetagelse står en psykiater, Ellie Staple (Sarah Paulson), der mener, at de alle tre lider af vrangforestillinger og bestemt ikke er superhelte/-skurke, men ganske almindelige mennesker, der drevet af traumatiske hændelser i deres fortid har bildt sig selv ind, at de kan mere end alle andre.

Særlig tone og tempo

Det er synd at afsløre mere af historien i en film, der ligesom stort set alle M. Night Shyamalans øvrige film – fra Den sjette sans og Signs til The Village og The Happening – lever af sine hemmeligheder. I nogle af instruktørens film har det været for meget med de twists & turns, han er så glad for, fordi de ender med at underminere historien.

Heldigvis gælder det ikke Glass, der ikke er helt lige så original som Unbreakable – husk på, at den blev lavet før, superhelte blev så populære som i dag – men som alligevel formår at ruske op i den noget skamredne superheltegenre med solidt drama, interessante figurer og flere gedigne overraskelser.

Det er i høj grad tonen og tempoet, der gør Glass til noget særligt. For Shyamalan handler det ikke om superheltefilmens mange udvendige tricks, effekter og store, ødelæggende sammenstød mellem skurke og helte, men om udsatte, sårede eksistenser, der forsøger at forstå, hvad eller hvem de er, og de konsekvenser det har for dem selv og deres omgivelser.

Ekstraordinære situationer

Der er et mørke og en melankoli i M. Night Shyamalans film – iblandet strejf af sort humor – som understreger den eksistentielle tvivl, både David Dunn/The Overseer, Elijah Price/Mr. Glass og Kevin & Co. slås med, og det er ikke altid til at gennemskue, hvem der egentlig er skurken, og hvem der er helten.

Instruktøren tager sig tid til at bygge op til det klimaks, der skal være i alle superheltefilm, men det går ikke, som man måske forventer.

Han kender genren og tegneserierne bag, og ligesom i Unbreakable leger han med traditioner og konventioner på en måde, som nok vil begejstre tegneseriefans.

Glass er ikke et moderne mesterstykke som Unbreakable, men den er velskrevet og velspillet – James McAvoy morer sig tydeligvis med sine mange ’roller’ – og visuelt stilfuldt skruet sammen, og den kan og vil noget andet end de fleste andre superheltefilm.

Det er rart at se, at M. Night Shyamalan efter nogle magre år synes at have fået sin kreative mojo tilbage med først Split og nu Glass, og at han stadig er interesseret i at fortælle historier om helt almindelige mennesker, der befinder sig i ekstraordinære situationer.

Glass. Instruktion og manuskript: M. Night Shyamalan. Amerikansk (Biografer landet over).

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her