Læsetid: 4 min.

P3’s raphistoriske podcast ’Den nye stil’ er et suverænt argument for DR’s uundværlighed

Med den raphistoriske podcast ’Den nye stil’ har P3 leveret det bedste argument for sin og moderskibets eksistensberettigelse og udviklingspotentiale: Overlegen og vildt passioneret formidling, der kan gøre dansk (rap)historie til en besættelse – selv for dem, der egentlig troede, at de var ligeglade
Rockers by Choice fotograferet i 1990

Rockers by Choice fotograferet i 1990

4. januar 2019

Lidt rigeligt kække mennesker, der skal fjolle tiden ihjel. Det har længe været min grove generalisering af P3 og årsag til kun at lytte, når jeg pyntede juletræ.

Men de seneste par år har P3 bevæget sig milevidt fra de kommercielle kanaler.

De har kloget den op med bl.a. værtscastingen af Kasper Lundberg og Frederik Dirks Gottlieb i Den Sorte Boks og serieprogrammet Binge, de har oppet sig med en revitalisering af Tværs med virkeligt fine interviews med unge mennesker med dybe, identificerbare udfordringer, og de er blevet podcastmodne med små legesyge fiktionsserier og så altså med podcastserien Den nye stilHistorien om dansk hiphop, der netop har afrundet sin fjerde sæson.

Den havde jeg (for) længe ikke tænkt mig som målgruppen for. Jeg forestillede mig lidt for kæk og indforstået sludder-for-en-sladder-studiesnak som oplæg og nedlæg til en røvfuld rapnumre. Men så begyndte serien at vinde radiopriser, og ikke-synderligt-hiphoppede venner begyndte at nævne den i overstrømmende vendinger.

Så gav jeg den en chance. Og så blev det den podcast, der har fået mig til at genforelske mig i podcastmediet på den der måde, hvor man pludseligt vasker, tørrer, folder vasketøjet og samler klodser og tuscher og rosiner op fra gulvet med nyvunden flid under hørebøffernes kram. Bare for at høre lidt mere. Om dansk rap. Den var ny.

Episk musikhistoriefortælling

Den nye stil er ikke en superfancy produktion, der kræver zenagtig opmærksomhed, men utroligt let og underholdende og legende selskab, der med vært Pelle Peter Jensens begejstring og ukryptiske musikkritiske udfoldelser, og med klipper Sandra Mia Susgaards veloplagte lydmontering, trækker dig gennem en kulørt historisk gang fra midten af 80’erne til, indtil videre, 00’erne.

Pelle Peter Jensen er helt ukueligt forklaringsvillig – som var der ingen større dyd i verden end at få os til at forstå, hvad han forstår, at elske det, han elsker, og at grine fascineret af det samme som ham.

I starten af hvert afsnit kommer han med et nyt, frisk og hjertefølt argument for, hvorfor rap og hip hop er spændende – for alle, hvorfor det efter mange årtiers op- og nedture nu flyder rundt i blodårerne på hele vores musikkultur og kultur i det hele taget, hvorfor det er nemt at afvise Suspekts tekstunivers, men meget federe at blive klog på, hvor ordene kommer fra, hvorfor det er vigtigt at forstå det stålhårde konkurrencegen og de evige og blodige generationsopgør for at forstå musikken, og hvordan hvert et beat, hver en attitude, hver en frase og lyd og flow kan spores tilbage til det ene nybrud efter det andet – til øst og vest i USA, til Aalborg, Aarhus V og Kbh og omegn.

Og selvom vi jo godt ved, at internettet ikke fandtes dengang i 80’erne, og selvom vi godt ved, at alle danskere så den samme tv-kanal, og selvom vi godt ved, at Ugens Uundgåelige på P3 og MTV har været dealbreakers for danske musikere, så er Pelle Peter Jensen ikke bange for at understrege det – at dele fascinationen over årtiernes hastigt skiftende rammer for, hvordan håbefulde nørder kunne suge til sig, dele begejstring og slå igennem.

Storhedstid er begejstringstid

Hvis der er noget, rappere er gode til, så er det at fortælle detaljerede og røvunderholdende røverhistorier om deres storhedstid. Og storhedstid, erfarer man snart, behøver ikke nødvendigvis at være det tidspunkt, hvor de danske hiphoppere solgte allerflest plader i ind- og udland og væltede rundt på landets største scener.

Storhedstiden kan lige så vel være dengang, de første gang med kalveknæ trådte ind i et legendarisk musikstudie, eller første gang, de knækkede koden til, hvordan man scratcher eller laver et vildt nyt dansemove, der kan vinde respekt i ungdomsklubben Thomas P. Hejle.

Det er rapperne selv – og nærmest alle tiders A-liste (nærmest kun mænd, men det italesættes) – der kommer til orde, så man nærmest kan se deres store, begejstrede glugøjne for sig. For alt handler om at vinde nyt land og blive fuldstændigt opslugt.

Som da teenageren Per Pedersen (senere kendt som Grandmaster Dee Pee fra pionerne Rockers By Choice) i seriens første afsnit er hjemvendt fra sin pilgrimsrejse til New York. Lillebror Lars (senere Chief 1) erindrer storebrors entre i lufthavnen: 

»Han ser fandme mærkelig ud. Så havde han sådan en meget, meget kort… bluse? Som stoppede ved navlen. Den var sådan pastelfarvet. Og så havde han gummisko og sådan nogen shorts og så en kæmpe båndoptager, altså en giga båndoptager, den havde man aldrig i dag kunnet få med i håndbagage, det var fuldstændigt sygt, og det første, han bare gjorde, da han kom ind, jeg kan tydeligt huske det, så tændte han bare pissehøjt (musik), og så siger han: ’Nu skal du se her’. Og så gik han ned og snurrede rundt på hovedet. Og så: wooow! He was the king.«

Den slags scener er der uendelige af – jordskredsoplevelserne, der ændrede verden for dem, der fortæller. Det gør Den nye stil til uvurderlig musikhistorie – og passionshistorie.

Anekdoterne føles mindre eksotiske, når vi når op til nyere navne som U$O, Johnson og Niarn. Men med 10-15 timers raphistorie i bagagen, og med Pelle Peters venlige genopfriskninger og perspektiveringer, forstå man også dem forfra.

Dermed har P3 leveret det bedste argument for sin og moderskibets eksistensberettigelse og udviklingspotentiale: overlegen og vildt passioneret formidling, der kan gøre dansk (rap)historie til en besættelse selv for dem, der egentlig troede, at de var ret så ligeglade. 

’Den nye stil – Historien om dansk hiphop‘. Vært: Pelle Peter Jensen. Redaktør: Karen Straarup Møller. Klipper: Sandra Mia Susgaard. Tilrettelægger: Mads Gundersen. Hør som podcast på alle platforme.

Før der var noget, der hed Den Gale Pose, var producerkollektivet Madness 4 Real blandt de unge danskere, der jagtede hiphopguldet i USA.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu