’Alita: Battle Angel’ er en moderne gendigtning af historien om Pinocchio

James Cameron og Robert Rodriguez’ nye værk, science fiction-filmen ’Alita: Battle Angel’, er en teknologisk og visuel triumf med en rodet historie og en menneskelig klangbund
Alita (Rosa Salazar), hovedpersonen i James Cameron og Robert Rodriguez’ visuelt bjergtagende ’Alita: Battle Angel’ viser sig at have ganske særlige evner, når det kommer til at slås.

2oth Century Fox/Nordisk Film

15. februar 2019

Den amerikanske filmskaber James Cameron er ikke ligefrem kendt for at gøre tingene halvt, og det gør han heller ikke i sin seneste film, Alita: Battle Angel, som han har skrevet og produceret, mens Robert Rodriguez har instrueret. Historien er lidt noget rod, ikke mindst fordi Cameron og Rodriguez vil nå alt, alt for meget i løbet af filmens små to timer – jeg ville ønske, at de i stedet havde lavet to film eller én, der var længere – men teknisk og visuelt fejler den ingenting.

Vi befinder os godt 600 år ude i fremtiden, efter The Fall, en global krig, som ødelagde Jorden. Tilbage er kun Iron City, en skramlet kæmpeby på selve kloden, og en fancy og temmelig mystisk by, Tiphares, for de rige og magtfulde, der svæver i luften over Iron City og lever af alt det, byen producerer.

En videnskabsmand og cyberdoktor, Dyson Ido (Christoph Waltz), der hjælper Iron Citys mange androider og cybermennesker med at blive repareret, finder overkroppen og hovedet af en kvindelig cyborg på byens enorme skraldeplads og samler hende igen. Alita (Rosa Salazar), som han kalder hende, har både hjerne og hjerte intakt, men hun kan ikke huske, hvem hun er, eller hvor hun kommer fra. Hun skal nu lære at begå sig i en ikke ufarlig verden, hun ikke kender, men det viser sig dog hurtigt, at hun har evner ud over det sædvanlige, når det kommer til at slås og slå ihjel.

Hun er i dén grad en kampengel.

Velformet univers

Og så buldrer den overfyldte historie ellers derudad, mens Alita både lærer Iron City at kende, møder kærligheden i skikkelse af klunseren Hugo (Keean Johnson) og må kæmpe både for sit liv og for at blive mester i Motorball, en voldsom kontaktsport, der minder om roller derby, men er noget mere brutal og farlig. Vinderen får angiveligt lov til at rejse til Tiphares, der ellers er hermetisk lukket for alt og alle.

Først og fremmest er Alita: Battle Angel en teknologisk triumf. Alle filmens figurer spilles af mennesker, på nær Alita, der er skabt i en computer og så meget ligner et rigtigt menneske, at det er uhyggeligt. Men der er selvfølgelig en pointe i, at hun, der har menneskelige træk og alligevel er mest maskine, er bygget oven på en rigtig skuespiller Rosa Salazar, som digitalt altså lægger krop, ansigt og stemme til Alita.

Iron City, de hæsblæsende Motorball-kampe og de mange dusørjægere, som byen er fuld af, og som også er mere maskiner end mennesker, er vakt til live på utrolig vis, og man lader sig glad og gerne føre rundt i det overbevisende, velformede univers, som James Cameron og Robert Rodriguez har skabt på baggrund af en populær japansk tegneserie.

Det er dog menneskeligheden midt i al teknologien, som gør Alita: Battle Angel til andet og mere end en opvisning i avancerede effekter. Doktor Ido er lige dele Frankenstein og Gepetto, og som han på et tidspunkt siger til sin ’datter’, så handler det ikke om, hvad hun er skabt til – krig og drab – men om hvad hun selv vælger at bruge sine utrolige evner til. Hun har et hjerte og en hjerne, og begge dele skal hun som en moderne Pinocchio lære at bruge dem på den bedst mulige måde.

’Alita: Battle Angel’. Instruktion: Robert Rodriguez. Manuskript: James Cameron, Laeta Kalogridis og Robert Rodriguez. Amerikansk-argentinsk-canadisk (Biografer verden over)

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel