Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Britisk Drake-protegé skuffer på tandløs debut

På debutalbummet har den britiske rapper AJ Tracey udskiftet hårdtslående politiske tekster og snavset grimeæstetik med trædemøllelyrik om kvinder, penge og biler og lyden af fladtrådt pophiphop
Det står klart, at den britiske rapper AJ Tracey har fået en ny interesse udover at løse og fremsige komplicerede ordknuder: nu vil han hellere skrive et pophit.

Det står klart, at den britiske rapper AJ Tracey har fået en ny interesse udover at løse og fremsige komplicerede ordknuder: nu vil han hellere skrive et pophit.

Justin Ng

Kultur
26. februar 2019

Under det britiske parlamentsvalg i 2017 tog en gruppe unge rappere parti ved aktivt at støtte Labour-kampagnen under sloganet #Grime4Corbyn.

En af aktivisterne var den dengang 23-årige Ché Wolton Grant – kendt som AJ Tracey – der blandt andet trådte frem i en valgkampvideo om den britiske »boligkrise«, hvor han fortalte om sit barndomskvarter i Vestlondon, som hans familie aldrig havde haft råd til at flytte ind i »under en konservativ regering«.

Og efter Greenfell Tower-branden, der kort tid efter kostede 72 mennesker livet, og som skete i netop Traceys hjemstavn, var den indignerede rapper tilsvarende kritisk over for »regeringens manglende reaktion«.

Det er derfor både overraskende og skuffende, at den eneste tilnærmelsesvist politiske tekstbid på Traceys selvbetitlede debutalbum er en bisætning i nummeret »Country Star« om, at han hader Brexit-forkæmperen Nigel Farage. I stedet kredser tekstuniverset om designerbrands (et nummer hedder ligefrem »Prada Me«), dyre hotelbesøg og eksklusive bilmærker; økonomisk succes og fotomodelsex.

»Horsepower whip with a star/Cowboy spins in the car/Cowgirls rippin’ off bras«, lyder det eksempelvis i omkvædet på »Country Star«.

Blærerøvsrim er ikke ukendt land for hiphoppen, men alligevel er det bedrøvende at høre en ung kunstner, der tydeligvis gør sig tanker om den politiske samtid, blive tam og falde til pralepatten. Særligt i en tid, hvor den politiske situation i Storbritannien er et sandt overflødighedshorn af usikkerhed, dilemmaer og konflikter.

Det er aldrig skønt at bevidne lovende talenter, der pludseligt får rockstjernedrømmen som altoverskyggende førsteprioritet.

Dårlig Drake-klon

At AJ Tracey er et rimteknisk vidunder, må være hævet over enhver tvivl. Hans tidligere output står i klar gæld til midt-00'ernes London-grime anført af kunstnere som Skepta, Stormzy og Wiley, hvor forskudte og skævt betonede rytmer i højtempo var bagtæppet til travlspyttede gaderim fremført med bidskhed og overskud.

AJ Tracey er det imidlertid kun på numrene »Ladbroke Grove« og »Doing It«, at vi nærmer os grimegenrens grundidé – og selv her virker det mere som en tilbageskuende anerkendelse af rødderne end et friskt tag på genren. Det står klart, at Tracey har fået en ny interesse ud over at løse og fremsige komplicerede ordknuder: nu vil han hellere skrive et pophit.

Sidste år fortalte han til magasinet Esquire, at han ikke længere ville kaldes en »grimekunstner«. Og på debutalbummet bliver det tydeligt, hvem Traceys egentlige forbillede er – det er hverken Skepta eller Wiley – men derimod den canadiske poprapper Drake.

Nummeret »Necklace«, der forener tunge basmarkeringer, en sentimental guitarfigur og vokaler druknet i autotune, er nok det klareste eksempel på tudepop a la Drake, men inspirationen smitter af albummet igennem – mumlerapnummeret »Psych Out!« er et andet eksempel.

Det er en skam, at Tracey har set sig lun på Drake-æstetikken, for selv om den unge britiske rapper har de rimtekniske redskaber slebet skarpe, har han hverken vokalen eller melodiintuitionen til at præstere et reelt pophit. Og derfor ender AJ Tracey med at blive et album – ganske vist med teknisk overskud – hvor teksterne mangler bid, og hvor musikken er snuppet fra poprappens nederste hylde.

AJ Tracey: ’AJ Tracey’ (Selvudgivet. Den kan købes på Traceys hjemmeside: www.ajtracey.co.uk).

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her