Læsetid: 2 min.

Fuld smæk på farverne i ny opsætning af Soyas ’Parasitterne’

Soyas satire, der var knivskarp, da den blev skrevet i 1926, får en noget blødere klang anno 2019. Alligevel formår instruktør Sargun Oshana – ikke mindst i samspillet med David Gehrts fantasifulde scenografi – at skabe en ret underholdende forestilling om mennesker, der ligner nogen, vi også kender i dag
Den største oplevelse ved Aarhus Teaters ’Parasitterne’ er scenografien

Den største oplevelse ved Aarhus Teaters ’Parasitterne’ er scenografien

Anna Marín Schram/Aarhus Teater

1. marts 2019

Der er noget over den farvestrålende lyssætning i Aarhus Teaters opsætning af Soyas Parasitterne, der leder tankerne hen på Olafur Eliassons berømte regnbue på toppen af Aros. Eller på de sansemættede farver i teaterkoncerten Lyden af de skuldre vi står på fra 2017.

Súni Joensen har givet kontrasterne fuld smæk i sin belysning. Især bagvæggen bag David Gehrts gigantiske dukkehusscenografi kræver opmærksomhed. Farverne skifter fra knaldrød over lysende flaskegrøn til mørk himmelblå, som en understregning af stemningsskiftene i de scener, der udspilles foran.

Og der er både stemning og følelser på spil i Sargun Oshanas iscenesættelse af Parasitterne. Det er fortællingen om mennesker, der bedrager hinanden på kryds og tværs og ikke mindst om en altoverskyggende grådighed.

I Villa Vennely, ejet af mægler Gruesen, lejer de værelser ud. I et af dem flytter danskamerikaneren Miss Olson ind. Hun hævder at være millionær, hvilket skal vise sig at være en fatal fejltagelse i mødet med Gruesen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu