Læsetid: 4 min.

’Kapernaum’ skildrer fremragende og gribende papirløse menneskers liv i Beirut

Libanesiske Nadine Labaki ville i sit oscarnominerede drama ’Kapernaum’ fortælle om illegale immigranter, mishandlede børn, racisme og selve begrebet om grænser. Det kan lyde som et bastant og tematungt udgangspunkt med fare for didaktiske pegefingre, men det blev i stedet en komplet hjerteskærende historie om en 12-årig drengs kamp for at skabe sig et anstændigt liv
Zain Al Rafeea spiller drengen Zain i ’Kapernaum’. Zain Al Rafeea er selv syrisk flygtning. Efter hans medvirken i filmen, fik han og hans familie ophold i Norge.

Zain Al Rafeea spiller drengen Zain i ’Kapernaum’. Zain Al Rafeea er selv syrisk flygtning. Efter hans medvirken i filmen, fik han og hans familie ophold i Norge.

Foto fra filmen

8. februar 2019

»Selv en ketchupflaske har et navn,« får drengen Zain forklaret i en af de mange scener i Nadine Labakis fremragende drama Kapernaum, hvor han stædigt kæmper for et bedre liv.

Den karismatiske og resolutte dreng har et navn, men han har ikke papir på det. Faktisk har han slet ingen papirer, og dermed står han over for et liv i skjul og med usle vilkår, hvor man forventes at bøje nakken og acceptere det meste.

Uden papirer, ingen officiel eksistens, og dermed ingen rettigheder. Man kan næsten forstå, hvis navngivne ketchupflaskers vilkår indimellem fremstår mere attraktive.

Ud over at mangle et officielt navn ved Zain heller ikke, hvor gammel han er. En læge anslår omkring de 12 år, for han har tabt mælketænderne. Umiddelbart ser han yngre ud, men han har samtidig en beslutsomhed og vrede i sin lille krop, der får ham til at fremstå ældre.

Den beslutsomhed driver på energisk vis Labakis film fremad i to timer i selskab med drengen og hans forsøg på at skabe sig et bedre liv i Libanon. Zain vil nemlig ikke finde sig i hvad som helst, og filmens ramme er en retssag, hvor han i kølvandet på en fængselsdom sagsøger sine forældre for overhovedet at have fået ham. Hvis de ikke kan tilbyde et ordentligt liv, hvorfor satte de ham så i verden?

Fra retssagen bevæger vi os ud i Beirut og ser, hvad der er gået forud, og det er ikke svært at forstå hans frustration.

Zain møder rigeligt med modstand, men det er heldigvis fortalt i et usentimentalt toneleje. Labakis fortælling fanger filmisk hans omgivelsers fascinerende kaos og har samtidig blik for de lysere øjeblikke mellem mennesker midt i miseren.

En tur i livets virvar

Filmens titel 'Kapernaum' henviser til et sted med rod og virvar. Ifølge Labaki opstod titlen, da hun skrev de temaer ned, som hun efter sine prisbelønnede spillefilm Karamel og Hvad gør vi nu? gerne ville arbejde med i sit nye drama.

Blandt temaerne var illegale immigranter, mishandlede børn, racisme og selve begrebet om grænser, som hun finder absurd. Der var et virvar af ambitioner og tanker. Det kan lyde som et bastant og tematungt udgangspunkt med fare for didaktiske pegefingre, men sådan fremstår den færdige film heldigvis ikke.

Labaki og hendes medforfattere tager os via Zain (spillet af den syriske dreng Zain al Rafeea) fermt ind og ud af mange forskellige rum og problemstillinger.

Først er vi hjemme hos Zains familie, hvor han har en tæt relation til sin søster Sahar, men ikke meget tilovers for forældrene. Sammen med sine søskende sælger han og Sahar saft på gaderne og betragter verden omkring sig. Da Sahar mod sin vilje bliver giftet bort i en alder af 11 år, løber Zain hjemmefra.

Med flugten skifter filmen omgivelser. Vi bevæger os fra storbyen til livet omkring en forlystelsespark, der bl.a. rummer skæve karakterer som en aldrende kakerlak/spider-man. Her møder Zain den etiopiske kvinde Rahil (Yordanos Shiferaw), som arbejder hårdt for at kunne købe falske papirer til sig selv og sit lille barn Yonas.

Gennem mødet med Rahil konfronteres Zain med sine forældres kamp som forsørgere, for da hun pludselig ikke kommer hjem, må han træde til og sikre eksistensen for sig selv og Yonas. Det involverer bl.a. at udgive sig som syrisk flygtning for at få ret til rationer og en tilbagevenden til det eneste, hans forældre har lært ham; at lave og sælge vand tilsat pulveriseret, receptpligtig medicin.

Gribende børnepræstationer

Som i de bedste filmiske opvækstskildringer, som f.eks. François Truffauts Ung flugt, giver Labaki sin fremragende hovedrolleindehaver god plads og dømmer ikke.

Vi er med på hans rejse gennem den hektiske by og suger miljøernes detaljer til os. Skolebussen med alle taskerne bundet fast foran. Graffitien på gademurene, som Zain passerer i mange sindstilstande.

Indimellem bevæger Christopher Aouns kamera sig op og filmer verdens kaos fra luften. Dermed forvandles byen i et øjeblik til et smukt, abstrakt mønster, men man bliver samtidig åndeløs ved tanken om de mange (børne)liv a la Zains dernede på jorden.

Khaled Mouzanars diskrete musik understøtter fint fortællingen, men det er frem for alt børnenes fantastiske præstationer, der går lige i hjertet.

Labaki har castet børn, som kender til filmens miljøer, og de spiller simpelthen så troværdigt og gribende, hvad enten stemningen er legende let eller mere tungsindig. Især sekvenserne med Zain og Yonas er rørende, mens Zain først babysitter og så pludselig, som forsørger, skal kunne meget mere end at fange naboens tv i et spejl.

Kapernaum vandt juryens pris i Cannes og er nu nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film sammen med mesterværker som Roma, Shoplifters og Cold War. Nadine Labakis drama fortjener bestemt at være med i det fine selskab med sin nærværende og vedkommende verdensrevsning om de store temaers konsekvenser for de enkelte mennesker. Zain og hans navn bærer man med sig videre i livet.

’Kapernaum’. Instruktion: Nadine Labaki. Manuskript: Nadine Labaki, Jihad Hojeily og Michelle Keserwany. Libanon/USA/Frankrig. (Dagmar, Gloria, Grand Teatret og Vester Vov Vov i København, Øst for Paradis i Aarhus, Cafébiografen i Odense m.fl.)

Zain spilles af syriske Zain Al Rafeea, der selv er flygtning. Efter optagelserne har han og hans familie fået ophold i Norge. 
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu