Læsetid: 2 min.

Laid Back jagter sin egen hale som en gammel, elsket familiehund

Med genudgivelsen af deres debutalbum slutter den danske duo en cirkel på et dansk synthpopværk, der siden 80’erne er gået jorden rundt
Laid Back udgiver debutalbummet ’Laid Back’ på ny. 

Laid Back udgiver debutalbummet ’Laid Back’ på ny. 

Torben Christensen

5. februar 2019

Uanset hvor dybt nede i vinterdepressionen man er landet, rammes man af en opløftende følelse af at være på vej på charterferie, når det bølgende 80’er-hit »Sunshine Reggae« bliver spillet i ens nærhed. Nummeret, der sammen med dansable og hyppigt remixede klubtracks som »Bakerman« og »White Horse«, har gjort den danske duo Laid Back verdenskendt.

Siden 1981, hvor duoen debuterede med deres selvbetitlede album Laid Back, har deres musik været på én lang jordomrejse. Tim Stahl og John Guldberg har oplevet både fordelene og ulemperne ved, at et par af deres numre er gået i konstant rotation hos radiostationer verden over.

Og alligevel er det ikke fordi, duoen har flyttet sig så langt siden 80’erne. Mens »Sunshine Reggae« stadig går på omgang mellem playlister til 50-årsfødselsdage og reklamer for rejsebureauer, lader det til, at en cirkel er sluttet præcis dér, den begyndte. For det Laid Back-album, der udkom i midten af januar i år, er selvsamme debut.

En perfekt cirkel

Næsten.

Laid Backs Laid Back version 1981 er en 13 numre lang, halvdoven synthpop-døs. I 2019 rummer pladen hele 17 sange – de oprindelige, sat sammen i en ny rækkefølge, samt lidt anderledes versioner af singlerne »Maybe I’m Crazy«, »Bolivia«, »Keep on Movin« og »Man from the Moon«.

Denne gang er det nummeret »Roger«, der reintroducerer Laid Back-stilen – 80’er-nostalgisk vokal med klare, fordanskede Bowie-referencer.

Omkvædet især parafraserer tydeligvis den afdøde stjernes 12 år ældre »Space Oddity«.

»Roger, Roger can you hear me? 
am I too far away?
send me back to station
Roger
over
if you call me spaced out
you got it wrong
I've been looking for a real world
Roger
over
«

Men øjeblikket efter træder Laid Back heldigvis også i karakter som originale sangskrivere. Nummerets kærlighedserklæring af en bro gør det pludselig til en inderlig sjæler.

»To be honest with you baby
I miss you so
need someone to talk to
Roger, Roger can you hear me?
«

At ville på skattejagt efter de oversete, poetiske rigdomme i Laid Backs tidlige musik må siges at være det bedste påskud for at lytte til en opdateret version af deres debutplade. For duoens spædeste sange rummer en evigt aktuel, ustresset hverdagsmentalitet.

Så som gammel Laid Back-fan giver man selvfølgelig duoens karakteristiske orgel og steelguitar et varmt gensynsknus på numre som »Melody« og »Walk On«.

Og et dansk synthpopværk, der ikke fik nok opmærksomhed herhjemme, da det udkom første gang for 38 år siden, er retro på den fede måde.

Men man sidder også tilbage med en følelse af, at arbejdet med at udvikle 80’er-pladen fra loppefund til vintage har været lidt for tilbagelænet. At cirkelen er blevet for perfekt. Måske en smule selvforherligende.

Med genudgivelsen af deres debutalbum reinkarneres Laid Backs musik som en gammel, elsket familiehund, der jagter sin egen hale. Det vækker en sær blanding af kærlighed og medlidenhed. Men det er måske mest noget, man ser på med lidt ligegyldighed.

Laid Back: ’Laid Back’ (Brother Music)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu