Læsetid: 6 min.

Død kvindes tale

Sara Stridsbergs nye roman er voldsom og brutal, tragisk, tankevækkende og fuld af kærlighed
Kendetegnene for Stridsbergs roman er de voldsomme kontraster. Skoven og søbredden, hvor mordet finder sted, er en eventyrlig idyl, i modsætning til byens hårde arkitektur, skriver Kristin Vego. 

Kendetegnene for Stridsbergs roman er de voldsomme kontraster. Skoven og søbredden, hvor mordet finder sted, er en eventyrlig idyl, i modsætning til byens hårde arkitektur, skriver Kristin Vego. 

Thomas Borberg

15. marts 2019

Jeg har længe været optaget af døde, som taler. Nærmere bestemt, døde kvinder som taler i litteraturen. Der er Addie Bundren, mor til fem i William Faulkners As I Lay Dying (1930), som dør ved romanens begyndelse, og som den lille familie må kæmpe i ni dage for at fragte til Jefferson, hvor hun skal begraves. Romanen er fortalt af skiftende stemmer, indtil det pludselig, midti, er den døde kvinde selv som tager ordet. Eller der er chilenske María Luisa Bombals kortroman Ligklædt (1938), hvor en død kvinde ligger svøbt til sin gravfærd og fortæller om sit liv. Og nu er der også Inni, hovedpersonen i Sara Stridsbergs Kærlighedens Antarktis, som ved romanens begyndelse bliver brutalt myrdet og parteret i en skov, og som derfra fortæller sin historie.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu