Læsetid: 3 min.

Folkeskolens dannelsestab bliver sjusket behandlet i ilter ny bog

Indignationen er autentisk og selvfølelsen stor i en ny bog om skolens store dannelsestab, men argumentationen er generaliserende og kammer over i fristil. Og så er det ufrivilligt komisk at skrive et klassisk konservativt kampskrift fyldt med sjuskefejl
Statsminister Lars Løkke Rasmussen og undervisningsminister Merete Riisager præsenterer regeringens udspil Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed – Justeringer af folkeskolereformen på Lillevang Skole i Allerød i september 2018. Dannelsesdebatten har været allestedsnærværende de senste år, men Guski og Olesens nye bog om emnet overser fuldkommen dette.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen og undervisningsminister Merete Riisager præsenterer regeringens udspil Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed – Justeringer af folkeskolereformen på Lillevang Skole i Allerød i september 2018. Dannelsesdebatten har været allestedsnærværende de senste år, men Guski og Olesens nye bog om emnet overser fuldkommen dette.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

22. marts 2019

Diagnosen i kampskriftet Ud med dannelse – 50 år efter 1968, hvori otte forfattere får lov til at boltre sig, er klar og kan parafraseres således:

I 2018 er det slut med dannelsen af hele personligheden og med friheden til at fordybe sig i fag og videnskab. Den politiske overstyring af uddannelsessystemet er fatal. »Uddannelse kan i dag anses som værende en instrumentaliseret form for målrettet afretning …«.

Kvaliteten af folkeskolen, gymnasiet og universitetet styrtdykker, og det totalitære magtapparat producerer dumhed og overfladiskhed. Universitetet har mistet sin autonomi og bliver styret efter produktionsmål. Konkurrencestatens politiske retorik er kortåndet, og befolkningen umyndiggøres. Magten glemmer, at sand videnskab er andet og mere end nyttig videnskab, og nutidens unge mister respekten for kendsgerninger og bliver gjort patologisk afhængige af mobiltelefoner og sociale medier. »Den digitalt afhængige er blevet digitalt dement.« Substantiel og personlighedsopbyggende paratviden substitueres af flygtige informationsstrømme.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Det er først med Bertel Haarder, at dannelsen først nedprioriteres og siden mere eller mindre forsvinder - strukturelt i folkeskolen med overgang fra stats- til kommuneskole og siden med afviklingen af tjenestemandsansættelsen, mens gymnasieskolen lidt efter lidt har fået afkoblet sin funktion som forskole til senere videreuddannelse, i første omgang som supermarkeds- og senere discountsupermarkedsgymnasiet med et politiseret, fremfor et fagligt bestemt pensum.